FoodBridge släpper foodtech-rapport om framtidens mat

PUBLICERAD: 17 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


FoodBridge – Axel Johnsons plattform för investeringar i tidiga foodtech-startups – släpper en rapport som belyser fyra områden inom foodtech: NextGen Foods, Food Waste, Health & Nutrition och Future Food Services. Syftet är att sprida kunskap, skapa dialog mellan matsystemets olika aktörer och att lyfta nya innovativa lösningar.

Rapporten ”A taste of Foodtech: Trends reshaping the food system” är ett av flera initiativ för att sprida kunskap om foodtech och inleda en dialog mellan olika aktörer i matsystemet: entreprenörer, etablerade bolag, offentliga beslutsfattare, investerare och konsumenter. Varje kapitel i rapporten avslutas med en QR-kod där läsaren kan lämna kommentarer och gärna utmana rapportens innehåll.

”Vi vill inspirera fler att lära sig om foodtech och hoppas att den här rapporten kan vara en kunskapskälla för många. Med fokus på innovation, befintliga lösningar och utmaningar vill vi sporra till engagemang och diskussion om hur vi kan skapa ett bättre framtida matsystem”, säger Fanny Nachemson, Head of FoodBridge.

Rapporten berör många aktuella frågor och utmaningar, såsom matsvinn, livsstilssjukdomar, proteinskifte och matinflation, men lyfter också möjliga vägar till positiv förändring. Trots en stark tro på innovation och teknikutveckling så är ett viktigt medskick i rapporten att priset på vår mat bättre behöver reflektera matens faktiska kostnader, inklusive dess klimatavtryck.

FoodBridge lanserades våren 2022 med syftet att främja innovation inom matsystemet och att investera i tidiga foodtech-bolag med potential att accelerera hållbar förändring längs hela värdekedjan.

Rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org

Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Under 2022 minskade glassätandet i Sverige med 3,4 procent. Glasskonsumtionen är dock fortsatt hög med ca 8 liter per person, visar rapporten Glassåret 2022.
Glassaret-2022

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56

"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

95% av Sveriges befolkning äter ost och lojaliteten till de svenska ostarna kvarstår, trots att osten nu upplevs som dyrare. Det visar Ostrapporten 2023.
Ostrapporten_2023_Mynewsdesk_1920x1080-kopiera-2