Reitan Convenience i Sverige ska testa att erbjuda återanvändbara koppar på ett antal Pressbyrån-butiker i ett gemensamt pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och techbolaget &Repeat.
Projektet är en del i förberedelserna inför nästa års lagkrav att erbjuda återanvändbara förpackningar och är det första i sitt slag i en storskalig och öppen miljö. Enligt lagen, som träder i kraft i januari 2024, ska alla restauranger och kaféer som säljer fler än 150 enheter, såsom kaffe, te, mat eller yoghurt, i engångsförpackningar per dag kunna erbjuda en återanvändbar förpackning som alternativ.
Pilotprojektet genomförs i 20 Pressbyrån-butiker i Helsingborg, Lund, Landskrona och Malmö under perioden april till juni i år.
”Projektet ska få oss att förstå hur vi bäst kan erbjuda funktionella återanvändbara koppar till våra kunder från januari nästa år. Vi ser fram emot att genomföra projektet tillsammans med våra samarbetspartners, och ser det som ett steg på vägen i vår ambition att leda convenience in i framtiden”, säger Rasmus Milton, affärsutvecklare på Reitan Convenience i Sverige (RCS).
Ambitionen är att pilotprojektet ska bidra till att driva en beteendeförändring mot ökat återbruk och minskad användning av engångsprodukter. Den återanvändbara koppen ska ingå i ett rotationssystem och föras tillbaka till butikerna.
”Vi och våra franchisetagare vill göra vårt absolut bästa för att testa nya vägar och uppmuntra våra kunder att göra hållbara val. Att erbjuda återanvändbara alternativ för människor som befinner sig i rörelse mellan olika platser ser vi som en viktig och naturlig del av detta”, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör för RCS.
De återanvändbara kopparna som testas kommer att vara i storlekarna 200 respektive 400 ml. Dagens engångsförpackningar kommer även att finnas kvar tills vidare.
”För att Sverige ska lyckas införa ett framgångsrikt system för återanvändbara förpackningar är det avgörande att de ledande aktörerna aktivt bidrar i utformningen av hur ett sådant system ska fungera. Detta projekt är det största i en öppen miljö hittills och kommer att skapa vitala lärdomar för utvecklingen av nya värdekedjor och interaktion med konsumenter”, säger Tor Espen Steinvik, VD på &Repeat.