"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

PUBLICERAD: 23 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


95 procent av Sveriges befolkning äter ost och även om osten nu upplevs som dyrare är lojaliteten till de svenska ostarna fortsatt stor. Vilken är favoritosten, hur populärt är det att använda ost i matlagningen och hur hög kännedom har Från Sverige-märkningen på ost? Det och mycket mer visar Ostrapporten 2023.

Tre av fem tycker det är viktigt att osten de väljer är svensk. Samtidigt så är endast fyra av tio ostar som äts i Sverige producerade i Sverige. Vi tror att vi äter mer svensk ost än vad vi faktiskt gör.

Hårdost är den vanligaste typen av ost som äts i Sverige. Därefter följer dessertost, mjukost och matlagningsost. I topp hamnar Präst som den svenska ostfavoriten, därefter kommer Herrgård, Grevé och Hushållsost.

4 av 5 tillfrågade använder ost som topping eller smakförstärkare i maten. Fler yngre än äldre använder ost som huvudråvara när de lagar mat och de under 29 år lagar också fler rätter med ost än vad personer över 65 år gör.

Pizza, gratänger och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i. Att det är viktigt att osten i matlagningen är svensk tycker nästan varannan person, 48 procent. Främsta anledningarna till det är att man vill gynna de svenska bönderna (84%) och främja den svenska livsmedelsindustrin (70%).

I Sverige äter vi en halv miljon pizzor varje dag, vilket innebär att det används 14 miljoner kilo ost per år på landets pizzerior. 1 av 5 (18%) har aldrig funderat över varifrån osten på pizzan kommer.

58 procent av svenskarna uppger att de äter dessertost. Utbudet av svenska dessertostar i butik upplevs som lite sämre än det svenska hårdostssortimentet. De som väljer importerade dessertostar anger att det beror på att det finns fler sorter att välja mellan (29%), att det är svårt att hitta svenska alternativ (22%) och att de importerade dessertostarna är godare (19%).

Ostar som parmesan, mozzarella och fetaost toppar listan när svenskarna önskar sig svenska motsvarigheter. Parmesan (17%), mozzarella (10%), fetaost (9%) och brieost (9%) är de utländska ostsorter som konsumenterna helst vill se svenska likvärdiga varianter av.

Kännedomen om vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att få använda Från Sverige-märkningen på ost har ökat till 57 procent 2023 jämfört med 43 procent 2022.

Bland de som tycker att det är viktigt att osten är svenskproducerad vid val av ost har 67% kännedom om kriterierna för Från Sverige och Mjölk från Sverige.

”Tre av fem tycker att det är viktigt att osten de väljer är svensk även i den nuvarande ekonomiska situationen. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta den i butiken oavsett om den säljs i hel bit, färdigriven eller i skivor. En märkt ost är gjord på mjölk från svenska kor och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. När man väljer den stöttar man svenska bönder och svensk livsmedelsindustri”, säger Ulrika Ekström, VD för Svenskmärkning AB.

Ostrapporten är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 048 intervjuer 11-17 januari 2023.

Ostrapporten 2023 är den andra i ordningen och finns att hämta i Svenskmärknings mediaarkiv

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org
Äkta vara: ”Årets matbluff gör skillnad”

Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Under 2022 minskade glassätandet i Sverige med 3,4 procent. Glasskonsumtionen är dock fortsatt hög med ca 8 liter per person, visar rapporten Glassåret 2022.
Glassaret-2022
Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56
Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Scandi Standard klimatmärker drygt 280 produkter

Kycklingproducenten Scandi Standard har beräknat och certifierat koldioxidavtrycket för fler än 280 produkter på alla sina hemmamarknader.
b0dd0997aef754b5_org
Scandi Standard klimatmärker drygt 280 produkter