95 procent av Sveriges befolkning äter ost och även om osten nu upplevs som dyrare är lojaliteten till de svenska ostarna fortsatt stor. Vilken är favoritosten, hur populärt är det att använda ost i matlagningen och hur hög kännedom har Från Sverige-märkningen på ost? Det och mycket mer visar Ostrapporten 2023.
Tre av fem tycker det är viktigt att osten de väljer är svensk. Samtidigt så är endast fyra av tio ostar som äts i Sverige producerade i Sverige. Vi tror att vi äter mer svensk ost än vad vi faktiskt gör.
Hårdost är den vanligaste typen av ost som äts i Sverige. Därefter följer dessertost, mjukost och matlagningsost. I topp hamnar Präst som den svenska ostfavoriten, därefter kommer Herrgård, Grevé och Hushållsost.
4 av 5 tillfrågade använder ost som topping eller smakförstärkare i maten. Fler yngre än äldre använder ost som huvudråvara när de lagar mat och de under 29 år lagar också fler rätter med ost än vad personer över 65 år gör.
Pizza, gratänger och pastarätter är de vanligaste maträtterna att använda ost i. Att det är viktigt att osten i matlagningen är svensk tycker nästan varannan person, 48 procent. Främsta anledningarna till det är att man vill gynna de svenska bönderna (84%) och främja den svenska livsmedelsindustrin (70%).
I Sverige äter vi en halv miljon pizzor varje dag, vilket innebär att det används 14 miljoner kilo ost per år på landets pizzerior. 1 av 5 (18%) har aldrig funderat över varifrån osten på pizzan kommer.
58 procent av svenskarna uppger att de äter dessertost. Utbudet av svenska dessertostar i butik upplevs som lite sämre än det svenska hårdostssortimentet. De som väljer importerade dessertostar anger att det beror på att det finns fler sorter att välja mellan (29%), att det är svårt att hitta svenska alternativ (22%) och att de importerade dessertostarna är godare (19%).
Ostar som parmesan, mozzarella och fetaost toppar listan när svenskarna önskar sig svenska motsvarigheter. Parmesan (17%), mozzarella (10%), fetaost (9%) och brieost (9%) är de utländska ostsorter som konsumenterna helst vill se svenska likvärdiga varianter av.
Kännedomen om vilka kriterier som måste vara uppfyllda för att få använda Från Sverige-märkningen på ost har ökat till 57 procent 2023 jämfört med 43 procent 2022.
Bland de som tycker att det är viktigt att osten är svenskproducerad vid val av ost har 67% kännedom om kriterierna för Från Sverige och Mjölk från Sverige.
”Tre av fem tycker att det är viktigt att osten de väljer är svensk även i den nuvarande ekonomiska situationen. Ursprungsmärkningen Från Sverige och Mjölk från Sverige gör det enkelt att hitta den i butiken oavsett om den säljs i hel bit, färdigriven eller i skivor. En märkt ost är gjord på mjölk från svenska kor och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. När man väljer den stöttar man svenska bönder och svensk livsmedelsindustri”, säger Ulrika Ekström, VD för Svenskmärkning AB.
Ostrapporten är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 048 intervjuer 11-17 januari 2023.
Ostrapporten 2023 är den andra i ordningen och finns att hämta i Svenskmärknings mediaarkiv