Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

PUBLICERAD: 24 februari 2023
UPPDATERAD: 2 mars


Efter att ha ökat rejält under pandemiåren backar nu glassmarknaden för första gången på flera år – en minskning med 3,4 procent. Glassätandet i Sverige är dock fortsatt högt med närmare 8 liter per person, trots en vikande marknad.

För tredje året i rad har SIA Glass sammanställt försäljningsstatistik från Nielsen baserad på dagligvaruhandeln, som presenteras i rapporten Glassåret 2022. Glasskonsumtionen uppgick till närmare 8 liter glass per person under glassåret 2022, eller mer precis 7,94 liter. Totalt handlar det om 82 794 000 liter glass som svenska folket köpt i butik enligt Nielsens försäljningsstatistik för dagligvaruhandeln. Totalkonsumtionen, där man även räknar in glass som säljs inom servicehandeln (restauranger, glassbarer och trafikbutiker), ligger däremot på cirka 12 liter glass per person och år enligt Föreningen Svenska Glasstillverkare.

Mest glass per person köps det i norra Norrland, 7,9 liter per person och år närmare bestämt, och västra Svealand med 7,5 liter per person och år, tätt följt av södra Norrland och östra Götaland, båda 7,4 liter per person och år. Minst glass per capita köps i Stockholmsregionen med 5,8 liter per person och år. (Den regionala statistiken inkluderar inte e-handel, därför är den totala mängden liter glass för de olika områdena lägre än den totala konsumtionen.)

Det som sticker ut glassåret 2022 är annars fortsatt tillväxt för flerpack, alltså förpackningar med flera stycksaker (pinnar, strutar eller glassbåtar). Sedan 2019 har segmentet växt med 32 procent. Samtidigt som flerpack växer kraftigt backar premiumsegmentet med 11 procent under glassåret 2022. Även stycksaker backar med ungefär två procent jämfört med året innan.

Under 2022 slog SIA Glass klassiker Glassbåt nytt försäljningsrekord med över 18 miljoner sålda glassar.

”Vi tror att många glassälskare sökt sig till något tryggt och välbekant de senaste åren, och svenska livsmedel har ju generellt gått bra under året, så det är klart att en svensk klassiker som Glassbåt då fungerat väldigt bra”, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.

Glassåret 2022 i siffror:
Vi åt nära 8 liter glass per person i Sverige.
• Glassmarknaden totalt backade med 3,4 procent.
• Vi köper allt mer glass i flerpack och premiumglass backar.
• SIA Glass ökade 4,3 procent i volym under året, liksom Lidl med 3,5 procent och Triumf Glass som ökade med 2,5 procent.
• GB Glace backade däremot med 6,2 procent.
• SIA Glass sålde över 18 miljoner glassbåtar (18 063 000) – nytt rekord.
(enligt Nielsens försäljningsstatisk för dagligvaruhandeln)

SIA Glass rapport Glassåret 2022 kan laddas ner här

Läs vidare

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56

"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

95% av Sveriges befolkning äter ost och lojaliteten till de svenska ostarna kvarstår, trots att osten nu upplevs som dyrare. Det visar Ostrapporten 2023.
Ostrapporten_2023_Mynewsdesk_1920x1080-kopiera-2

Scandi Standard klimatmärker drygt 280 produkter

Kycklingproducenten Scandi Standard har beräknat och certifierat koldioxidavtrycket för fler än 280 produkter på alla sina hemmamarknader.
b0dd0997aef754b5_org

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.