Efter att ha ökat rejält under pandemiåren backar nu glassmarknaden för första gången på flera år – en minskning med 3,4 procent. Glassätandet i Sverige är dock fortsatt högt med närmare 8 liter per person, trots en vikande marknad.
För tredje året i rad har SIA Glass sammanställt försäljningsstatistik från Nielsen baserad på dagligvaruhandeln, som presenteras i rapporten Glassåret 2022. Glasskonsumtionen uppgick till närmare 8 liter glass per person under glassåret 2022, eller mer precis 7,94 liter. Totalt handlar det om 82 794 000 liter glass som svenska folket köpt i butik enligt Nielsens försäljningsstatistik för dagligvaruhandeln. Totalkonsumtionen, där man även räknar in glass som säljs inom servicehandeln (restauranger, glassbarer och trafikbutiker), ligger däremot på cirka 12 liter glass per person och år enligt Föreningen Svenska Glasstillverkare.
Mest glass per person köps det i norra Norrland, 7,9 liter per person och år närmare bestämt, och västra Svealand med 7,5 liter per person och år, tätt följt av södra Norrland och östra Götaland, båda 7,4 liter per person och år. Minst glass per capita köps i Stockholmsregionen med 5,8 liter per person och år. (Den regionala statistiken inkluderar inte e-handel, därför är den totala mängden liter glass för de olika områdena lägre än den totala konsumtionen.)
Det som sticker ut glassåret 2022 är annars fortsatt tillväxt för flerpack, alltså förpackningar med flera stycksaker (pinnar, strutar eller glassbåtar). Sedan 2019 har segmentet växt med 32 procent. Samtidigt som flerpack växer kraftigt backar premiumsegmentet med 11 procent under glassåret 2022. Även stycksaker backar med ungefär två procent jämfört med året innan.
Under 2022 slog SIA Glass klassiker Glassbåt nytt försäljningsrekord med över 18 miljoner sålda glassar.
”Vi tror att många glassälskare sökt sig till något tryggt och välbekant de senaste åren, och svenska livsmedel har ju generellt gått bra under året, så det är klart att en svensk klassiker som Glassbåt då fungerat väldigt bra”, säger Dan Bengtsson, marknadschef på SIA Glass.
Glassåret 2022 i siffror:
• Vi åt nära 8 liter glass per person i Sverige.
• Glassmarknaden totalt backade med 3,4 procent.
• Vi köper allt mer glass i flerpack och premiumglass backar.
• SIA Glass ökade 4,3 procent i volym under året, liksom Lidl med 3,5 procent och Triumf Glass som ökade med 2,5 procent.
• GB Glace backade däremot med 6,2 procent.
• SIA Glass sålde över 18 miljoner glassbåtar (18 063 000) – nytt rekord.
(enligt Nielsens försäljningsstatisk för dagligvaruhandeln)
SIA Glass rapport Glassåret 2022 kan laddas ner här