Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

PUBLICERAD: 24 februari 2023
UPPDATERAD: 2 mars

De elva finalister som har gjort förändringar samt Bravo Röd apelsin, fotograferad innan själva ändringen gjordes. Foto: Äkta vara.

Företagen som utses till finalister i Äkta varas ”antipris” Årets matbluff tar till sig av kritiken. Drygt hälften har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det visar Äkta varas uppföljning.

Äkta varas jury har utsett sammanlagt 21 finalister till Årets matbluff mellan 2018 och 2021. Av dessa har 11, drygt hälften, ändrats för att bli mindre bluffiga, vilket Äkta vars verksamhetsledare Björn Bernhardson ser som ett gott resultat:

”Tillverkarna lyssnar när konsumenterna säger ifrån. De byter namn, ändrar design och gör i bland även om recepten. Det blir inte alltid helt tillfredställande, men i alla fall en förbättring jämfört med innan.”

Det tar lång tid att göra om en förpackning eller ett recept. Därför är finalisterna för 2022, som utsågs i januari i år, inte med i själva uppföljningen. Äkta vara noterar dock att Bravo Röd apelsin, vars största ingrediens är äpple, redan har ändrats. Tillverkaren Skånemejerier har nu lagt till texten ”med äpple” under själva namnet och dessutom klistrat in några äppelskivor bland de apelsin- och blodapelsinskivor som utgör förpackningens dekor. De nya förpackningarna är på väg ut i butik.

Äkta vara har även noterat flera förändringar på smördegsfronten den senaste tiden. Pop! Bakery Smördeg ”vann” Årets matbluff 2020 och bytte kort därefter ut solros- och palmoljan mot just smör. Företaget var dock långt ifrån ensamt om att kalla en deg utan smör för smördeg, eftersom detta är tillåtet enligt ett undantag från EU:s märkningsregler, men nu har även konkurrenterna gjort förändringar. Ica har numera både en vegansk smördeg utan smör och en smördeg med smör, som kylvaror. Sedan tidigare har de även en fryst smördeg gjord på smör. Axfoods märke Eldorado har bytt namn på sin smörfria smördeg till det mer passande bladdeg.

”Det är intressant att Årets matbluff kan få effekt på en hel kategori, inte bara enstaka produkter. Tillsammans kan vi konsumenter påverka mer”, säger Björn Bernhardsson

Här är finalisterna som har gjort förändringar
2021
Arla Ekomjölk, -fil & -grädde (”vinnare”), har slutat med netto noll-märkningen och fälldes nyligen i domstol
HealthyCo Chipotle & Lime Mayo, har bytt ut ”lime” mot ”lemon” i namnet
Gille Finskorpor mandel, har bytt namn till ”Finskorpor med mandelsmak”

2020
Pop! Bakery Smördeg (”vinnare”), har bytt ut det vegetabiliska fettet i smördegen mot smör
Max Sourcream & pepper dressing, har blandat i 2,9% crème fraîche
Estrella Nötmix honung & salt, har bytt ut påståendet ”honungsrostade” mot ”kanderade”

2019
Alpro Cuisine soya vispbar (”vinnare”), har bytt namn till ”Alpro whipping”
Semper gluten free Bovete & Teff mjöl, heter nu ”mjölmix” istället för ”mjöl”
Pågen Brioche hamburgerbröd, har bytt namn till ”Gourmet hamburgerbröd”

2018
Lätta Original (”vinnare), minskade först mängden palmolja och har sedan tagit bort den helt
Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice rödbeta, selleri & fänkål, bytte ”grönsaksjuice” till ”juice” och lade även till ”äpple” och ”citron” i namnet, men säljs nu inte längre

Läs vidare

Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Under 2022 minskade glassätandet i Sverige med 3,4 procent. Glasskonsumtionen är dock fortsatt hög med ca 8 liter per person, visar rapporten Glassåret 2022.
Glassaret-2022

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56

"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

95% av Sveriges befolkning äter ost och lojaliteten till de svenska ostarna kvarstår, trots att osten nu upplevs som dyrare. Det visar Ostrapporten 2023.
Ostrapporten_2023_Mynewsdesk_1920x1080-kopiera-2

Scandi Standard klimatmärker drygt 280 produkter

Kycklingproducenten Scandi Standard har beräknat och certifierat koldioxidavtrycket för fler än 280 produkter på alla sina hemmamarknader.
b0dd0997aef754b5_org

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1