Företagen som utses till finalister i Äkta varas ”antipris” Årets matbluff tar till sig av kritiken. Drygt hälften har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det visar Äkta varas uppföljning.
Äkta varas jury har utsett sammanlagt 21 finalister till Årets matbluff mellan 2018 och 2021. Av dessa har 11, drygt hälften, ändrats för att bli mindre bluffiga, vilket Äkta vars verksamhetsledare Björn Bernhardson ser som ett gott resultat:
”Tillverkarna lyssnar när konsumenterna säger ifrån. De byter namn, ändrar design och gör i bland även om recepten. Det blir inte alltid helt tillfredställande, men i alla fall en förbättring jämfört med innan.”
Det tar lång tid att göra om en förpackning eller ett recept. Därför är finalisterna för 2022, som utsågs i januari i år, inte med i själva uppföljningen. Äkta vara noterar dock att Bravo Röd apelsin, vars största ingrediens är äpple, redan har ändrats. Tillverkaren Skånemejerier har nu lagt till texten ”med äpple” under själva namnet och dessutom klistrat in några äppelskivor bland de apelsin- och blodapelsinskivor som utgör förpackningens dekor. De nya förpackningarna är på väg ut i butik.
Äkta vara har även noterat flera förändringar på smördegsfronten den senaste tiden. Pop! Bakery Smördeg ”vann” Årets matbluff 2020 och bytte kort därefter ut solros- och palmoljan mot just smör. Företaget var dock långt ifrån ensamt om att kalla en deg utan smör för smördeg, eftersom detta är tillåtet enligt ett undantag från EU:s märkningsregler, men nu har även konkurrenterna gjort förändringar. Ica har numera både en vegansk smördeg utan smör och en smördeg med smör, som kylvaror. Sedan tidigare har de även en fryst smördeg gjord på smör. Axfoods märke Eldorado har bytt namn på sin smörfria smördeg till det mer passande bladdeg.
”Det är intressant att Årets matbluff kan få effekt på en hel kategori, inte bara enstaka produkter. Tillsammans kan vi konsumenter påverka mer”, säger Björn Bernhardsson
Här är finalisterna som har gjort förändringar
2021
• Arla Ekomjölk, -fil & -grädde (”vinnare”), har slutat med netto noll-märkningen och fälldes nyligen i domstol
• HealthyCo Chipotle & Lime Mayo, har bytt ut ”lime” mot ”lemon” i namnet
• Gille Finskorpor mandel, har bytt namn till ”Finskorpor med mandelsmak”
2020
• Pop! Bakery Smördeg (”vinnare”), har bytt ut det vegetabiliska fettet i smördegen mot smör
• Max Sourcream & pepper dressing, har blandat i 2,9% crème fraîche
• Estrella Nötmix honung & salt, har bytt ut påståendet ”honungsrostade” mot ”kanderade”
2019
• Alpro Cuisine soya vispbar (”vinnare”), har bytt namn till ”Alpro whipping”
• Semper gluten free Bovete & Teff mjöl, heter nu ”mjölmix” istället för ”mjöl”
• Pågen Brioche hamburgerbröd, har bytt namn till ”Gourmet hamburgerbröd”
2018
• Lätta Original (”vinnare), minskade först mängden palmolja och har sedan tagit bort den helt
• Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice rödbeta, selleri & fänkål, bytte ”grönsaksjuice” till ”juice” och lade även till ”äpple” och ”citron” i namnet, men säljs nu inte längre