Icas framtidsrapport: Framtidens butik är flera olika butiker

PUBLICERAD: 5 maj 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Den traditionella butiken kommer att spela en viktig roll även i framtiden men butikerna kommer att se mer olika ut. Det visar Icas framtidsrapport 2022, som tar sikte på den fysiska butiken. Andra insikter är att framtidens kunder ställer höga krav på en enkel, lugn och trevlig upplevelse i butiken samt ett helhetstänk i fråga om hållbarhet.

Icas framtidsrapport, som publiceras för sjätte året i rad, tar i år sikte på den fysiska butiken, vilka omvärldsförändringar som kommer att forma den samt vilka behov och drivkrafter som konsumenten har tio år framåt.

Enligt rapporten finns det idag lite som pekar på att den traditionella butiken kommer att försvinna, trots att framväxten av nya koncept, som e-handelsbutiker och dark-stores, ofta beskrivs som utmanare. Både experter och handlare är överens om att dagligvarubutiken utgör en konkurrenskraftig lösning i många år framöver och bland konsumenterna är 9 av10 nöjda med sitt sätt att handla dagligvaror.

”Den fysiska butiken representerar fortfarande flera funktionella och emotionella värden för en majoritet av kunderna. Samtidigt behöver vi ständigt utveckla och framtidssäkra de fysiska butikerna för att fortsatt attrahera våra kunder”, säger Anders Svensson, VD på Ica Sverige.

Demografiska förändringar, ett stort matintresse och ökad efterfrågan på specialkost innebär att framtidens dagligvarubutik kommer att behöva anpassa sig efter lokalsamhällets förväntningar och bygga starka relationer till sin lokala marknad. Det blir också viktigare för dagligvarubutiken att fungera mer elastiskt. Det kan dels handla om att förlänga det fysiska erbjudandet med e-handel eller att kombinera bemannade butiker med obemannade satelliter, dels om att kreativt utveckla erbjudanden och tjänster som svar på lokal efterfrågan, utveckla erbjudanden för automatisk påfyllning eller skapa nya lösningar för exempelvis färdigmat och måltidsservice.

Ur konsumenternas perspektiv så utmärks en bra butik av att den välordnad och enkel att hitta i (69%) samt att den har ett stort och bra utbud av närproducerade varor (44%) och kunnig personal (43%). Parallellt med detta finns dock en önskan om att framtidens butik utformas mer för att svara upp mot att vara lugn, avkopplande och rofylld (47%). Det finns även en efterfrågan på det hälsosamma och sunda (38%) samt det omtänksamma och medmänskliga (33%). Hållbarhet är också viktigt för konsumenterna och i flera avseenden efterfrågas hållbarhetsperspektiv i framtidens butik.

”Butiksbesöket är inte nödvändigtvis något som ska avhandlas så snabbt som möjligt, utan en möjlighet till egentid och inspiration. Detta blir kanske extra viktigt i relation till att göra beställningar online – då vill vi att den fysiska butiken ska addera ett mervärde”, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Ica.

Insikter och slutsatser i Icas framtidsrapport Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär baseras på deskresearch, en omfattande enkätstudie, intervjuer med konsumenter, experter, entreprenörer och dagligvaruhandlare samt analys av diskussioner om dagligvarubutiken på internet. Enkätstudien genomfördes i november 2021 med deltagare från Norstats Guldpanel i åldrarna 18-74 år. Totalt samlades drygt 3 000svar in. Majoriteten av frågorna i enkäten har minst 3 022 respondenter.

Rapporten kan laddas ner här

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48