MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

PUBLICERAD: 28 juni 2024
UPPDATERAD: 28 juni
2023 vann MAX Sverige för 13:e året i rad sin branschkategori i undersökningarna ”Sveriges grönaste varumärke” och ”Sustainable Brand Index”. Foto: Pressbild

MAX Burgers har minskat sin klimatpåverkan med 28 procent sedan 2015. Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX från annat än rött kött. Det visar burgarkedjans hållbarhetsrapport för 2023.

Under 2023 nådde MAX-koncernens försäljning av måltider utan rött kött 46 procent, främst tack vare lanseringen av den växtbaserade Supreme Green-menyn med lägre klimatpåverkan. MAX danska restauranger nådde upp till 53 procent, medan de svenska hamnade på 47 procent. Samtliga marknader ökade försäljningen av måltider utan rött kött med i genomsnitt 2 procentenheter

– Förra årets globala rekordvärme visade att vi måste göra mer för klimatet. Trots att 2023 var ett tufft år med pandemi, lågkonjunktur och lägre andel vegetarianer, lanserade vi vår goda och klimatsmarta Supreme Green-meny. Det gjorde att vi slog rekord och nästan varannan måltid kom från annat än rött kött. Sedan 2015 har vi minskat matens klimatpåverkan med 28 procent men det mesta av jobbet har vi fortfarande framför oss, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers.

Andra hållbarhetsresultat från 2023:
• CO2e-utsläppen per omsatt krona minskade med 10 procent jämfört med 2022. Mellan 2015 och 2022 minskade klimatpåverkan från maten med 28 procent per 1000 kcal.
• Andelen förnybara råvaror i MAX förpackningar ökade från 94 till 99 procent och återanvändbara muggar introducerades på den svenska marknaden.
• MAX blir den första restaurangkedjan i Sverige med FairPay-certifiering.
• 12,6 miljoner kWh laddades på MAX 254 laddstolpar.
• MAX Sverige vann för 13:e året i rad sin branschkategori i undersökningarna ”Sveriges grönaste varumärke” och ”Sustainable Brand Index”. MAX Danmark vann också ”Sustainable Brand Index” för första gången.
• Sedan 2006 har 7-10 procent av MAX årliga nettovinst delats ut till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 399 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning.

Läs hela hållbarhetsrapporten för 2023 här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål