MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

PUBLICERAD: 28 juni 2024
UPPDATERAD: 28 juni
2023 vann MAX Sverige för 13:e året i rad sin branschkategori i undersökningarna ”Sveriges grönaste varumärke” och ”Sustainable Brand Index”. Foto: Pressbild

MAX Burgers har minskat sin klimatpåverkan med 28 procent sedan 2015. Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX från annat än rött kött. Det visar burgarkedjans hållbarhetsrapport för 2023.

Under 2023 nådde MAX-koncernens försäljning av måltider utan rött kött 46 procent, främst tack vare lanseringen av den växtbaserade Supreme Green-menyn med lägre klimatpåverkan. MAX danska restauranger nådde upp till 53 procent, medan de svenska hamnade på 47 procent. Samtliga marknader ökade försäljningen av måltider utan rött kött med i genomsnitt 2 procentenheter

– Förra årets globala rekordvärme visade att vi måste göra mer för klimatet. Trots att 2023 var ett tufft år med pandemi, lågkonjunktur och lägre andel vegetarianer, lanserade vi vår goda och klimatsmarta Supreme Green-meny. Det gjorde att vi slog rekord och nästan varannan måltid kom från annat än rött kött. Sedan 2015 har vi minskat matens klimatpåverkan med 28 procent men det mesta av jobbet har vi fortfarande framför oss, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers.

Andra hållbarhetsresultat från 2023:
• CO2e-utsläppen per omsatt krona minskade med 10 procent jämfört med 2022. Mellan 2015 och 2022 minskade klimatpåverkan från maten med 28 procent per 1000 kcal.
• Andelen förnybara råvaror i MAX förpackningar ökade från 94 till 99 procent och återanvändbara muggar introducerades på den svenska marknaden.
• MAX blir den första restaurangkedjan i Sverige med FairPay-certifiering.
• 12,6 miljoner kWh laddades på MAX 254 laddstolpar.
• MAX Sverige vann för 13:e året i rad sin branschkategori i undersökningarna ”Sveriges grönaste varumärke” och ”Sustainable Brand Index”. MAX Danmark vann också ”Sustainable Brand Index” för första gången.
• Sedan 2006 har 7-10 procent av MAX årliga nettovinst delats ut till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 399 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning.

Läs hela hållbarhetsrapporten för 2023 här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland