
MAX Burgers har minskat sin klimatpåverkan med 28 procent sedan 2015. Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX från annat än rött kött. Det visar burgarkedjans hållbarhetsrapport för 2023.
Under 2023 nådde MAX-koncernens försäljning av måltider utan rött kött 46 procent, främst tack vare lanseringen av den växtbaserade Supreme Green-menyn med lägre klimatpåverkan. MAX danska restauranger nådde upp till 53 procent, medan de svenska hamnade på 47 procent. Samtliga marknader ökade försäljningen av måltider utan rött kött med i genomsnitt 2 procentenheter
– Förra årets globala rekordvärme visade att vi måste göra mer för klimatet. Trots att 2023 var ett tufft år med pandemi, lågkonjunktur och lägre andel vegetarianer, lanserade vi vår goda och klimatsmarta Supreme Green-meny. Det gjorde att vi slog rekord och nästan varannan måltid kom från annat än rött kött. Sedan 2015 har vi minskat matens klimatpåverkan med 28 procent men det mesta av jobbet har vi fortfarande framför oss, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers.
Andra hållbarhetsresultat från 2023:
• CO2e-utsläppen per omsatt krona minskade med 10 procent jämfört med 2022. Mellan 2015 och 2022 minskade klimatpåverkan från maten med 28 procent per 1000 kcal.
• Andelen förnybara råvaror i MAX förpackningar ökade från 94 till 99 procent och återanvändbara muggar introducerades på den svenska marknaden.
• MAX blir den första restaurangkedjan i Sverige med FairPay-certifiering.
• 12,6 miljoner kWh laddades på MAX 254 laddstolpar.
• MAX Sverige vann för 13:e året i rad sin branschkategori i undersökningarna ”Sveriges grönaste varumärke” och ”Sustainable Brand Index”. MAX Danmark vann också ”Sustainable Brand Index” för första gången.
• Sedan 2006 har 7-10 procent av MAX årliga nettovinst delats ut till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 399 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning.
Läs hela hållbarhetsrapporten för 2023 här