
Det finns många företag som handlar med te i Europa och ur den synvinkeln kan man fråga sig varför Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt. Tekompaniet menar dock att man är unika i sammanhanget och har en verksamhet som är mer än bara te.
År 1999 startade Håkan Kjellström Tekompaniet. I grunden är han en statsvetare som ända sedan barndomen varit fascinerad av Asien och som ung upplevde han hur det är att leva i Indien och Nepal. Han valde att inte vara där som turist. Den fattigdom och de dåliga förhållanden folk levde under gjorde att han började fundera på hur han kunde bidra till ett bättre liv för personer i dessa länder. Tillbaka i Sverige var han mediasäljare ett par år med en samtidig önskan att starta något eget.
– Jag åkte tillbaka till Asien och besökte länder och mässor för att försöka hitta något att marknadsföra och sälja i Sverige och till slut stod valet mellan te och viner och vintillbehör. Med den 5000-åriga tradition med handarbete som finns när det gäller te blev det mitt val att satsa på detta, berättar Håkan Kjellström.
Import av te startades och man började bygga upp ett lager i Stockholmsområdet och tog kontakt med grossister. Det visade sig gå bra och försäljningen drog i gång. I dag är 10 personer anställda i företaget.
– Redan från början var inriktning klar, vi skulle satsa på ekologiska teer med Fairtrade. Det är det spår vi fortsatt på. Våra teer under varumärket Life By Follies är till etthundra procent ekologiska.
– Från starten var det många kunder som ville ha det ekologiska, men när vi väl kunde erbjuda dem det fick vi kommentarer typ ”usch vad dyrt”, det kan vi inte köpa. Den inställningen har ändrat sig och dessutom skiljer det inte lika mycket i kostnad mellan ekologiskt och icke ekologiskt.
Tredje största leverantören
I Sverige är runt 90 procent av kunderna inom Heureka. Enligt Håkan Kjellström är man den tredje största leverantören på marknaden. Förutom detta har man en listning hos Axfood.
– Det är premiumprodukter vi säljer och vi vill att det ska avspegla sig även på förpackningarna. Det är viktigt att fånga ögat hos kunderna. Vi kan konstatera att det är många av de som passerar vår monter, eller stannar till, som fastnar för designen.
– För den offentliga sektorn, som ofta är lite priskänsligare, har vi även billigare te att erbjuda. Det är ett certifierat standardte till ett bra pris.
Hela förpackningen genomsyras av miljötänk. Kartongen är FSC-certifierad, det finns ingen metallklammer och inget klister och själva tepåsen är av syreblekt papper. ”Om du inte skulle gilla vårt te av någon anledning kan du slänga hela förpackningen i komposten”, säger Håkan.
Mer än bara te
Tekompaniet är mer än bara produkten, man har spårbarhet från planta till kopp och ett fräscht te som är producerat med ortodoxa metoder.
– Vi jobbar också mycket med den etiska biten. I Sri Lanka hjälper vi till exempel några kvinnor att komma igång med en cateringverksamhet och visar hur man lagar mat på ett hygieniskt och ekonomiskt vis för att kunna sälja till många.
– I Indien har vi hjälpt teplockare med en ny korg. Traditionellt har man korgar som väger 4 kilo och fästa med ett band runt huvudet. Sedan slänger man tebladen över axeln. Den nya korgen väger bara en tiondel och har en stor krage som fångar upp bladen.
– Vi fyller med andra ord vårt varumärke med mer än bara te och det är bland annat det som gör att vi tror på en satsning utomlands, till exempel här i Tyskland. Att själv identifiera potentiella kunder och kontakta dem är krångligt och dyrt. Det är bättre att vara med på en mässa som Biofach och låta dem komma till oss, och så här långt är vi nöjda med utfallet, sa Håkan Kjellström.
– Vi menar att vi har något extra att erbjuda. Under hösten ska vi i ett projekt testa lite ute på butikshyllor i Tyskland.