Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan. Arla har inte kunnat bevisa att påståendet stämmer. Det anser Konsumentombudsmannen, KO, som nu tar bolaget till domstol.
KO menar att det ofta är svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra – eller mindre skadlig – en produkt är för klimatet och anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet.
”Produktion av mejeriprodukter är belastande för miljön och förändrar klimatet genom utsläpp av växthusgaser, såsom koldioxid, metan och lustgas”, fastslår KO.
Ida Nyström är processråd hos Konsumentombudsmannen:
”KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på. Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet.”
Arla delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.
”Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden. Netto noll är ett begrepp som används i klimatarbetet av både företag, organisationer som FN och EU samt av länder. Arlas avsikt är ingen annan än att följa lagstiftningen och gällande praxis”, säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla Sverige, i en kommentar till KO:s beslut.
”Som ett mervärde för ekokonsumenterna har Arla valt att klimatkompensera i projekt som fokuserar på att bevara och skapa naturliga kolsänkor. Det är något som också i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar.”
Arla hävdar vidare att de beräkningsmetoder som företaget har använt för klimatkompenseringen följer praxis och att klimatkrediterna köps in av meriterade program som följer vedertagna metodologier för beräkningar och uppföljning av klimatkompensationsprojekt.
”Vi kan också konstatera att de experter konsumentverket anlitat inte ifrågasätter Arlas beräkningar av produkternas klimatpåverkan. Arla har lagt stor vikt vid på att göra informationen till konsumenter så tydlig det bara går på förpackningar och hemsidor.”
Det blir nu Patent- och marknadsdomstolen som får avgöra om Arlas reklam är tillräckligt tydlig när det gäller vilka åtgärder företaget har gjort och om åtgärderna håller vad de lovar.