9 av 10 svenskar väljer julmust som dryck till jul

PUBLICERAD: 20 november 2025
UPPDATERAD: 20 november
En månad före julafton – den 24 november – lanseras Julmustens dag. Foto: Pressbild

En månad före julafton – den 24 november – lanseras Julmustens dag, som är ett initiativ från Sveriges Bryggerier. Nu visar en färsk Novus-undersökning att 89 procent av svenskarna förknippar julen med julmust.

Julmustens dag är ett initiativ från Sveriges Bryggerier och infaller, från och med i år, varje år den 24 november. Dagen markerar starten på julmustsäsongen och firas med allt från provsmakningar till lokala event.

– Vi är stolta över att kunna samla hela bryggerinäringen bakom en ny tradition som lyfter fram både vår historia och framtid. Julmustens dag är till för alla – från dem som brygger till alla som älskar att dricka den, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.

Runt 50 miljoner liter om året
Varje år säljs omkring 50 miljoner liter julmust – en dryck som i princip bara finns i Sverige. En ny undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av Sveriges Bryggerier, visar att julmust är den dryck som 89 procent av svenskarna förknippar mest med julen. De flesta föredrar den traditionella varianten, men 25 procent väljer hellre smaksatt julmust. Vissa entusiaster lagrar julmust, eftersom smaken blir rundare med tiden.

– Julmusten är inte bara en dryck, den är ett smakminne, ett kulturarv och en symbol för svensk gemenskap. För många är det först när man tar årets första klunk som julen verkligen börjar, säger Anna-Karin Fondberg.

Över 100 år på nacken
Julmustens historia går tillbaka till början av 1900-talet, då den lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl av bröderna Roberts i Örebro. Grundreceptet är än i dag en väl bevarad familjehemlighet. Ingredienserna är kolsyrat vatten, humle- och maltarom, socker, färgämne, citronsyra, ett trettiotal hemliga aromämnen, kryddextrakt och konserveringsmedel. Cirka 98 procent av all julmust bygger på samma läskessens, som levereras till bryggerier runt om i landet. Bryggerierna kan sedan tillsätta egna aromer och extrakt för att ge musten sin unika karaktär.
Läs mer om julmust och Julmustens dag här

Senaste nytt

Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

Tetra Pak lanserar solrosprotein som en möjlighet för producenter att dra nytta av den snabbt växande marknaden för växtbaserad mat och dryck.
Golden Sun Smoothie front
Solrosprotein möter efterfrågan på växtbaserat

Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Vinbörsen har köpt receptsajten Tasteline av MatHem och siktar på att bli Sveriges ledande destination för mat och dryck.
tasteline+vinbörsen (kopia)
Vinbörsen förvärvar Tasteline från Mathem

Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Bara 1 av 3 unga svenskar uppger att de har självförtroende i köket – och lika få har god kunskap om hur mat påverkar hälsa och klimat, enligt HelloFreshs undersökning.
20251015 Hellofresh!
Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Skogaholm presenterar två nyheter på tillfälligt besök till julsäsongen: Norrlandskryddat tunnbröd och Pepparkaksklipp med krämig fyllning.
skogaholm
Skogaholm kryddar julen med två nyheter

Läs vidare

Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Bara 1 av 3 unga svenskar uppger att de har självförtroende i köket – och lika få har god kunskap om hur mat påverkar hälsa och klimat, enligt HelloFreshs undersökning.
20251015 Hellofresh!
Unga svenskar saknar självförtroende i köket

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir Arlas Sveriges nya chef för jordbruks- och medlemsfrågor. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, tar plats i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse