
En månad före julafton – den 24 november – lanseras Julmustens dag, som är ett initiativ från Sveriges Bryggerier. Nu visar en färsk Novus-undersökning att 89 procent av svenskarna förknippar julen med julmust.
Julmustens dag är ett initiativ från Sveriges Bryggerier och infaller, från och med i år, varje år den 24 november. Dagen markerar starten på julmustsäsongen och firas med allt från provsmakningar till lokala event.
– Vi är stolta över att kunna samla hela bryggerinäringen bakom en ny tradition som lyfter fram både vår historia och framtid. Julmustens dag är till för alla – från dem som brygger till alla som älskar att dricka den, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier.
Runt 50 miljoner liter om året
Varje år säljs omkring 50 miljoner liter julmust – en dryck som i princip bara finns i Sverige. En ny undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av Sveriges Bryggerier, visar att julmust är den dryck som 89 procent av svenskarna förknippar mest med julen. De flesta föredrar den traditionella varianten, men 25 procent väljer hellre smaksatt julmust. Vissa entusiaster lagrar julmust, eftersom smaken blir rundare med tiden.
– Julmusten är inte bara en dryck, den är ett smakminne, ett kulturarv och en symbol för svensk gemenskap. För många är det först när man tar årets första klunk som julen verkligen börjar, säger Anna-Karin Fondberg.
Över 100 år på nacken
Julmustens historia går tillbaka till början av 1900-talet, då den lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl av bröderna Roberts i Örebro. Grundreceptet är än i dag en väl bevarad familjehemlighet. Ingredienserna är kolsyrat vatten, humle- och maltarom, socker, färgämne, citronsyra, ett trettiotal hemliga aromämnen, kryddextrakt och konserveringsmedel. Cirka 98 procent av all julmust bygger på samma läskessens, som levereras till bryggerier runt om i landet. Bryggerierna kan sedan tillsätta egna aromer och extrakt för att ge musten sin unika karaktär.
Läs mer om julmust och Julmustens dag här






