
Bland de företag som har deltagit i årets ekologiska pannkakskalas i butiker runt om i landet, har Saltå Kvarn haft störst närvaro med sitt ekologiska mjöl.
Årets Eko-september har präglats av pannkakskalas i butik, där viktiga råvaror från svenska ekologiska lantbrukare, som mjöl, mejeri och ägg stått i centrum – kompletterat med bär, sylt, kardemumma och kokosgrädde.
Enligt Organic Sweden, som arrangerar kampanjen tillsammans med Ekologiska Lantbrukarna och Krav, har Saltå Kvarn haft störst närvaro med sitt ekologiska mjöl och utmärkt sig genom sitt starka engagemang under hela kampanjmånaden. Företaget har bland annat medverkat vid 30 butiksdemos, skyltat upp med kampanjmaterial vid sina produkter i butik, skapat försäljningsdrivande erbjudanden och lyft ekologiskt i sina sociala kanaler
– När vi gemensamt sprider kunskap om ekologiskt och Krav-märkt når vi konsumenter i hela landet. Därför vill vi lyfta fram företag som Saltå Kvarn, som med stort engagemang bidragit till årets kampanj, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.
Över 50 evenemang
Utmärkelsen ”Årets Eko-septemberföretag” delas ut för andra gången och bedömer insatser som butiksexponering, provsmakningar och kampanjer i sociala medier. Eko-september har i år omfattat över 50 evenemang runt om i landet, arrangerade i samarbete mellan ekologiska lantbrukare, livsmedelsföretag, butiker och lokala organisationer.
– Under kampanjen har tusentals konsumenter mött ekologiska lantbrukare och företag i butik. Den direkta dialogen gör det tydligt varför det är viktigt att välja ekologiskt: mer biologisk mångfald, renare vatten, levande jordar och god djurvälfärd, säger Charlotte Bladh André.
Bland de företag som har medverkat i Eko-september 2025 finns: Arla Eko, Björkaholms Kvarn, Björnekulla, Dala-odlat, Dava/Lantägg, Falköpings Mejeri, Kung Markatta, Leksands Knäcke, Lillbro Gård, Lundens Gård, Saltå Kvarn, Skånemejerier, Smakis, Stjärnägg, Sundborns Lantbruk, Tillmans, Torfolk Gård, Widéum Garden och Åker & Äng.





