
Yara International, ett globalt växtnäringsföretag, och det svenska teknikföretaget Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket. Partnerskapet inleds med ett pilotprojekt för Absolut Vodka.
Som en del av partnerskapet kommer Yara att tillhandahålla tjänster och produkter, inklusive Yaras Climate Choice-gödselmedel, som produceras av ammoniak med lägre klimatavtryck eller är helt baserat på förnybar energi. Data kommer att integreras i Improvins digitala plattform, så att livsmedelsföretag bättre kan mäta, förstå och hantera klimatpåverkan från jordbruk och minska utsläpp i sina värdekedjor.
Det första pilotprojektet kommer att genomföras tillsammans med Absolut Vodka. 80 svenska lantbrukare som deltar i Absoluts program för hållbar veteproduktion kommer att använda Improvin’s plattform för att dela med sig av insikter från sina digitala nollrutor – ett Yara-utvecklat verktyg som hjälper lantbrukare att uppskatta basnivån av kväve i fältet för att kunna optimera gödslingsnivån.
– Improvin’ har utvecklat en produkt för kvantifiering av utsläpp på gårdsnivå som kompletterar vårt erbjudande. Vi ser en stor potential för samarbeten som gynnar vår gemensamma kundbas. Tillsammans med Improvin’ kan vi skapa ökad transparens kring gödningsmedels påverkan på gårdsnivå och ge våra kunder verktyg att åstadkomma effektiva minskningar, säger Hilde Bjerknes, SVP Farming Solutions Europe på Yara International.
Ska erbjudas jordbruk i övriga Europa
Utöver pilotprojektet med Absolut Vodka finns planer finns på att introducera det gemensamma erbjudandet på viktiga europeiska jordbruksmarknader.
– Att integrera Yaras expertis med vår avancerade teknik sätter en ny standard för hållbart jordbruk. Detta partnerskap kommer att påskynda optimeringen av gödselanvändningen och stödja livsmedelsföretag i hela Europa med sina hållbarhetsstrategier, säger Niklas Wallsargård, vd och medgrundare på Improvin’.
Partnerskapet fokuserar i första hand på Scope 3-utsläpp: de indirekta växthusgasutsläppen som uppstår i ett företags värdekedja, men som ligger utanför deras direkta kontroll. För livsmedelsföretag utgör Scope 3-utsläppen oftast den största delen av deras koldioxidavtryck, vilket gör dem avgörande för att uppnå hållbarhetsmålen. Dock är dessa utsläpp också de svåraste att mäta och minska.