Mjölken trendar och kan göra comeback

PUBLICERAD: 4 juni 2025
UPPDATERAD: 5 juni
Mjölken trendar på sociala medier, där unga lyfter fram den som ett näringsrikt och nostalgiskt alternativ. Foto: Pressbild

Norrmejeriers attitydundersökning visar att svenskarna, framför allt unga vuxna, återupptäcker mjölk som ett naturligt och närproducerat hälsoval. Samtidigt signalerar virala mattrender att mjölken är på väg tillbaka som vardagens superdryck.

Mjölk, fil och yoghurt har på senare år fått konkurrens av växtbaserade alternativ. Men nu tyder både konsumentundersökningar och trendanalyser på att vi står inför ett skifte. I en attitydundersökning från Norrmejerier uppger 74 procent av svenskarna att de känner till mjölkens höga proteininnehåll, och 63 procent ser den som ett bra alternativ till återhämtningsdrycker med tillsatser.

– Det nyväckta intresset för mjölk handlar om mer än hälsa – det handlar också om ett intresse för det äkta och lokala. När fler väljer svensk mjölk, stärker det inte bara kroppen utan också den svenska mjölkproduktionen och Sveriges livsmedelsberedskap, säger Maria Skogelid, kategorichef för mejeri på Norrmejerier.

Mjölken går viralt
På sociala medier trendar hashtaggar som #MilkTok och #milkmaidcore, där unga lyfter fram mjölk som ett näringsrikt och nostalgiskt alternativ. Virala TikTok-recept med cottage cheese och helmjölk har bidragit till ett ökat intresse för vad som kallas ”clean label”-produkter, det vill säga livsmedel med korta ingredienslistor och utan tillsatser.

– Mjölk innehåller naturligt det som många letar efter i processade sportdrycker – naturligt protein, kalcium och D-vitamin. Att två av tre kvinnor i åldern 25 till 45 ser mjölk som ett bra alternativ till tillsatta återhämtningsdrycker enligt undersökningen är ett tydligt tecken på att det naturliga är på väg tillbaka, fortsätter Maria Skogelid.

Kan bli nästa stora hälsodryck
I Norrmejeriers trendrapport 2025 lyfts tarmhälsa, probiotika och funktionella livsmedel fram som centrala trender. Mjölk och fermenterade mejeriprodukter som yoghurt och fil har fått ett uppsving bland hälsointresserade konsumenter, inte minst i kombination med träning och återhämtning.

– Att unga uppger att de föredrar naturliga alternativ till proteinshakes visar att mjölken har framtiden för sig. Vi tror att den har potential att bli nästa stora hälsodryck, konstaterar Maria Skogelid.

Attitydundersökningen genomfördes av Nordstat på uppdrag av Norrmejerier i april 2025 genom webbenkäter med 1 005 svenskar.

Norrmejeriers trendrapport 2025 kan laddas ner här

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar