
Mari Nilsson från Kiviks Musteri utsågs till Smaksäkrast 2025 efter att ha briljerat i både grundsmakstestet och ett avancerat profileringstest.
Årets upplaga av Smaksäkrast, en tävling som bygger på sensorisk vetenskap och fokuserar på produktutveckling, samlade över 110 deltagare från 20 företag – en ökning med 40 procent sedan starten förra året.
– Det känns otroligt hedrande att vinna! Jag har alltid varit fascinerad av smak, och att få testa sin förmåga på det här sättet har varit både kul och lärorikt, säger Mari Nilsson, produktutvecklare på Kiviks Musteri.
Eventet inleddes med ett grundsmakstest, där deltagarna fick identifiera de fem grundsmakerna – sött, surt, salt, beskt och umami. Därefter gjordes ett avancerat profileringstest med multisensoriska inslag.
Smakprecision sattes på prov
Fyra chokladbitar – identiska i bas men varierade i färg, form och smaksättning – testade deltagarnas förmåga att se förbi ytan och sätta ord på smakupplevelsen. Här avgjorde sensorisk skärpa och språklig precision hur väl man lyckades.
– Smak är det viktigaste för konsumenten – det vet vi. Med Smaksäkrast vill vi fördjupa förståelsen för hur smak fungerar – och stärka branschens förmåga att skapa produkter som människor inte bara gillar, utan väljer igen, säger Johan Swahn, sensorikforskare och medgrundare av TasteWorthy
För första gången delades TasteWorthy-intyg ut till deltagare som klarade tröskelvärdet i grundsmakstestet utifrån ISO-standard. 42 procent av deltagarna nådde upp till nivån och flera låg dessutom riktigt nära.
– Salt och bittert är alltid svårast att pricka. Det kräver träning och kalibrering – därför erbjuder vi det här årligen till branschen, säger Johan Swahn.
Smaksäkrast arrangeras av TasteWorthy i samarbete med Livsmedel i Fokus. Årets sponsorer: Spendrups, Nordarom och Solina.