Atria Sverige stärker sitt hållbarhetsfokus

PUBLICERAD: 28 april 2025
UPPDATERAD: 28 april
Nelida Karlsson tillträder en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige. Foto: Pressbild

Atria har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige. Rekryteringen beskrivs som en viktig strategisk satsning.

Atria stärker sitt hållbarhetsteam genom att tillsätta Nelida Karlsson som hållbarhetschef i Sverige. Hon har en bakgrund inom miljövetenskap och flera års erfarenhet av hållbarhetsinitiativ inom livsmedelsindustrin med tidigare tjänster på bland annat Dagab, Martin & Servera och Axel Johnsson International. Nelida Karlsson har även doktorerat inom hållbarhetsområdet.

– Det är en spännande tid att vara en del av Atria Sverige, när företaget stärker sitt fokus på hållbarhetsfrågor. Hållbarhet är en viktig del av framtiden för livsmedelsindustrin och jag ser fram emot att göra en verklig skillnad, säger Nelida Karlsson.

Strategisk satsning
Nelida Karlsson kommer att spela en central roll i Atrias arbete för att uppnå sina hållbarhetsmål, som är officiellt godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi), och där det främsta målet är att minska utsläppen av växthusgaser.

Rekryteringen av Nelida Karlsson är en viktig strategisk satsning, enligt Karin Atterfors, Senior Vice President Marketing, PD & Innovation:

– Att ha en dedikerad och erfaren person som Nelida Karlsson i denna nyckelroll visar att Atria Sverige tar sin hållbarhetsagenda på allvar. Nelidas arbete kommer att fokusera på att minska företagets klimatpåverkan och främja en cirkulär ekonomi. Hennes engagemang och expertis kommer att vara avgörande för att säkerställa att Atria fortsätter att vara en ledande aktör inom hållbar livsmedelsproduktion.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål