DelMat AB har en ny ägare

PUBLICERAD: 24 april 2025
UPPDATERAD: 24 april
– Jag ser det här som en chans att bidra till att stärka svensk matproduktion och lokala aktörer, säger Peter Johansson, ägare till Sid Roject AB, som har köpt DelMat AB i Hällefors. Foto: Pressbild

Sid Roject AB, med Peter Johansson som ägare, har förvärvat DelMat AB, som producerar hantverksmässigt tillagade frysrätter, som pizza, pajer och piroger.

DelMat AB i Hällefors, som grundades 1992, är främst en private label-aktör som producerar och säljer genom andra varumärken. Företagets pan pizza, filodegspajer, filodegsrullar, wraps och gråärtsprodukter finns representerade i dagligvaruhandeln, servicebutiker samt hos restauranger och storhushåll. DelMat AB har också det egna varumärket Grythyttan Gourmet och flera utvecklingsprojekt på gång tillsammans med Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan. Företaget har idag 24 medarbetare och omsätter 60 miljoner

Vill stärka svensk matproduktion
Peter Johansson, som har grundat kontorsinredningsföretaget DPJ Workspace och drivit det i 30 år, har lång erfarenhet av att utveckla företag. Han har ett stort intresse för mat och svensk matproduktion och ser stora möjligheter att stärka DelMats marknadsposition.

– När jag besökte DelMat i Hällefors blev jag imponerad av det genuina hantverket och passionen för kvalitet som teamet utstrålar. Jag ser det här som en chans att bidra till att stärka svensk matproduktion och lokala aktörer. Det handlar inte bara om att skapa god mat, utan om att bygga en hållbar och livskraftig produktion i en mindre ort, säger Peter Johansson.

Ska fortsätta växa
DelMats vd Jan-Åke Frykholm kvarstår på posten, medan Peter Johansson tillträder som styrelsemedlem. Målsättningen är att stärka DelMats position på marknaden, etablera nya produktionslinjer, lansera nya produkter och fortsätta växa, såväl organiskt som genom strategiska förvärv av matproducerande företag i Sverige.

– Det har varit avgörande för oss att hitta en ägare med rätt kompetens och engagemang. Vi är övertygade om att Peter Johansson är rätt person att förverkliga DelMats fulla potential, säger Jan-Åke Frykholm.

Peter Johansson har köpt 100 procent av aktierna i DelMat genom Sid Roject AB. Den tidigare ägaren av Myrina Invest AB ser positivt på försäljningen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål