
Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln jämfört med en vanlig vecka. Trots att årets inledande kvartal har präglats av en inflationsoro, lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna, enligt Svensk Dagligvaruhandel.
Färsk fisk och skaldjur är den kategori som ökar mest under påsken – försäljningen stiger med 289 procent jämfört med en vanlig vecka. Konserverad fisk, som sill och ansjovis, ökar med 174 procent.
Ägg och sill hör till påskens mest köpta varor inom mejeri och packad mat. Äggpriserna brukar sjunka inför påsk, medan sillen ofta blir dyrare.
– Under påskveckan äter svenska hushåll totalt cirka 4 000 ton ägg, vilket innebär närmare en dubblering i äggkonsumtion jämfört med en normalvecka. För första gången på flera år råder det inte brist på ägg i Sverige inför påsk och äggpriserna i mars var enligt SCB lägre än samma månad i fjol, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Stora prisökningar på choklad
Försäljningen av chokladgodis är stor under påsken. Priset på choklad har dock ökat med cirka 30 procent det senaste året, främst till följd av dåliga kakaoskördar, vilket tros kunna påverka konsumtionen under årets påskhelg.
Global osäkerhet och inflationsoro kan dämpa årets försäljning, enligt Svensk Dagligvaruhandel. Samtidigt tenderar högtider att driva upp konsumtionen – även under påsken 2023 ökade försäljningen med 12 procent trots pressad ekonomi. I jämförelse med mars i fjol har prisökningstakten sett olika ut mellan de olika livsmedelsgrupperna. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen – medan priserna på ägg och färsk lax har minskat med 1 respektive 7 procent jämfört med mars 2024.
Påskrapporten 2025 kan laddas ner här