
Arla ska testa märkningen Från Sverige på ett 20-tal artiklar i sitt sortiment: Laktosfri mjölk, cheddarost från Kvibille och Svenska Ostklassiker från Kalmar.
Testperioden börjar vecka 20 och pågår året ut. Därefter kommer Arla att utvärdera och ta beslut om fortsättningen.
– Vi lanserade vår svenska mjölkkanna redan 2015, innan Från Sverige-märkningen fanns. Under årens lopp har allt fler börjat använda Från Sverige-märkningen och den har blivit alltmer känd. Svenskproducerad mat är högt på agendan hos många av våra kunder i både dagligvaruhandeln och Foodservice. Därför vill vi undersöka om Från Sverige-märkningen gör det enklare för konsumenter att välja svenska produkter, säger Jens Olsson, försäljningsdirektör på Arla Sverige.
Att ersätta den klassiska mjölkkannan med Från Sverige-märkningen innebär en licensavgift för Arla.
– En stabil och hållbar matproduktion är viktigare än någonsin. Tillsammans med våra kunder arbetar vi därför för att öka försäljningen av produkter som är gjorda på svenska råvaror. Vi hoppas att Från Sverige-märkningen kan bidra i det arbetet. Efter testperioden kommer vi att analysera konsumenternas respons och ta beslut om de olika märkningarnas framtid på våra produkter, säger Jens Olsson.
Ska göra det enkelt att hitta och välja svenskt
Svenskmärknings vd Tina Stugemo är positiv till att Arla anslutit sig.
– Från Sverige-märkningen har en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan. Kännedomen om märket är hög och förtroendet likaså. Att vi har en egen livsmedelsproduktion i Sverige är ett viktigt mervärde, och Från Sverige-märkningen gör det enkelt att hitta och välja svenskt. Därför är det glädjande att Arla har valt att ansluta sig, säger hon.
I dag använder cirka 230 företag Från Sverige-märkningen och över 12 000 produkter är godkända inom många kategorier, från mejeriprodukter och kött till frukt och grönt.