
Nu är foodoras robotleveranser i gång genom ett partnerskap med Starship Technologies. Samarbetet innebär att Starships flotta av helt elektriska leveransrobotar kommer att leverera beställningar från foodora till över 160 000 invånare i Stockholm.
Starships robotar, som redan har genomfört över 7 miljoner leveranser världen över, börjar leverera mat och andra varor till hushåll i Södermalm, för att sedan utvidga verksamheten till Solna och Sundbyberg. Inledningsvis kommer det att finnas en mindre flotta med 15 robotar i Stockholm, med ambitionen att öka antalet för att möta efterfrågan. Robotarna kommer att hämta beställningar från foodora market-butiker på Högbergsgatan i Södermalm, med en räckvidd för leveranser på upp till 3 kilometer. Kunder i dessa områden kan beställa direkt via foodora-appen och få sina varor levererade av en robot inom några minuter.
– Vi är otroligt stolta över att vara först i Sverige med att integrera autonoma leveranser i vår tjänst. Genom våra samarbeten kan vi erbjuda våra kunder en ännu smidigare, snabbare och mer hållbar leveransupplevelse. Detta är en viktig del av vår vision att forma framtidens leveranser och skapa en tjänst i världsklass, säger Daniel Gustafsson Raba, operativ chef på foodora Sverige.
Minskar koldioxidutsläppen
– Vi ser en enorm potential för våra autonoma leveransrobotar i Sverige. Detta samarbete med foodora gör det möjligt att erbjuda snabbare och mer hållbara leveranser till svenska konsumenter. Vi ser fram emot att expandera och förändra hur människor får sina varor levererade, säger Ahti Heinla, medgrundare och vd för Starship Technologies.
De batteridrivna robotarna utgör ett alternativ till leveranser med bil och har redan bidragit till att minska utsläppen med över 500 ton CO2 i Europa. En genomsnittlig leverans med Starship uppges använda lika lite energi som det krävs för att koka vatten till en kopp te.
– Jag är stolt över att foodora är först med att introducera robotleveranser i Sverige. Denna milstolpe är ett bevis på vårt engagemang för innovation och att förbättra last mile-logistiken. Vårt samarbete med partners har varit avgörande för att göra detta till verklighet, och tillsammans formar vi framtidens leveranser, säger Suseem Jain, vd på foodora Sverige.
Tele 2 innovationspartner
Tele2, som länge har varit en innovationspartner för foodora Sverige, har agerat som rådgivare till foodora Sverige i samarbetet med Starship Technologies.
– Vi på Tele2 strävar alltid efter att driva teknologisk innovation som gör vardagen enklare och mer hållbar. Att få vara en del av Sveriges första robotleveranser tillsammans med foodora är ett stort steg framåt för smart logistik och framtidens leveranser, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2.
Starships flotta på över 2 000 robotar är redan i drift i fler än 100 städer, orter, universitetsområden och industriområden i Europa och USA och genomför tusentals autonoma leveranser varje dag. Robotarna är små, lätta och rör sig huvudsakligen på trottoarer i gånghastighet. Utrustade med kameror och sensorer navigerar de säkert, undviker hinder och stannar för bilar och fotgängare vid behov. Robotarna övervakas av människor som kan ingripa vid behov.