Matföretag krokar arm för en bättre folkhälsa

PUBLICERAD: 12 mars 2025
UPPDATERAD: 13 mars
– Det här är en milstolpe då det är första gången så många ledande aktörer från så olika verksamhetsområden inom det svenska matsystemet samlas för att formulera konkreta åtaganden för bättre folkhälsa, säger Amanda Allvin på Livsmedelsakademin. Foto: Pressbild

25 bolag och organisationer inom matsystemet har tagit fram en rapport med konkreta åtaganden som ska göra det enklare att äta hälsosamt och minska kostrelaterade sjukdomar. Bakom rapporten står Vinnova-finansierade PUSH.

Rapporten ”En Gemensam PUSH” har tagits fram av innovationsplattformen PUSH, ett Vinnova-finansierat projekt som drivs av Livsmedelsakademin, Dietisternas Riksförbund, Frisk Mat samt Chalmers tekniska högskola. Under drygt ett år har teamet bakom PUSH arbetat med att mobilisera företag och organisationer inom det svenska matsystemet bakom en stor mission: Att matsystemet år 2035 ska främja ett friskt liv för alla.

Nu krokar 25 bolag och organisationer inom matsystemet arm för att stoppa kostrelaterad sjukdom och död, däribland Ica, Lidl, Orkla foods Sverige och Sodexo,.

– Det här är en milstolpe då det är första gången så många ledande aktörer från så olika verksamhetsområden inom det svenska matsystemet samlas för att formulera konkreta åtaganden för bättre folkhälsa. Att aktörerna inom matsystemet samverkar är avgörande för att vi ska lyckas nå PUSH:s mission, säger Amanda Allvin på Livsmedelsakademin.

Mindre socker och salt
Några exempel från rapporten är Lidl, som kommer att minska mängden socker och salt i sina egna märken med 20 procent, Sodexo som fortsätter övergången till sitt koncept 50/50 i färsrätter för att minska intaget av rött kött och öka konsumtionen av baljväxter samt Scouterna, som vill använda scoutläger för att öka ungas medvetenhet om matens påverkan på hälsa och klimat.

– Vi behöver flytta fokus från att matval enbart är individens ansvar och i stället skapa ett matsystem där det blir enkelt att välja hälsosam mat. Företagen bakom den mat vi äter har en nyckelroll i att skapa en mer hälsosam och hållbar framtid. Genom att samarbeta, följa upp och skala upp insatser kan vi minska sjukdom och förbättra folkhälsan på riktigt, säger Anna Jörnvi på Dietisternas Riksförbund.

Årlig uppföljning
Planen är att följa upp åtagandena i rapporten årligen för att säkerställa att de gör skillnad. Samtidigt skapas ett nätverk där företag och organisationer inspirerar och stöttar varandra i sitt förändringsarbete.

– Vi kan inte vänta. Mat är en av de största faktorerna bakom livsstilssjukdomar – och det är fullt möjligt att förändra matsystemet så att hälsosamma val blir det självklara valet, säger Anna Lindelöw Mannheimer från Frisk Mat.

Rapporten kan laddas ner här
Läs mer om PUSH här

Senaste nytt

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Apotek Hjärtats julsenap får i år smak av den nordafrikanska kryddblandningen Ras el hanout.
RAO1069682_01
Kryddig julsenap från Apotek Hjärtat

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Fazers julsortiment är en blandning av klassiker och nyheter – från krispiga praliner till kex med pepparkakssmak.
fazer (kopia)
Nytt och klassiskt julgodis från Fazer

Läs vidare

Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Hanna Bellner blir ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor för Arla i Sverige. Hon har arbetat på Arla i mer än 15 år, senast som chef för säljkåren mot dagligvaruhandeln.
6b3ca06b-790a-4660-a3dc-9e245880730a-w_960
Hon blir Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Inför julen 2025 ser Sveriges Bryggerier en tydlig trend mot hantverk, hållbarhet och smakinnovationer.
Festive beer on a Christmas table.
Julöl 2025: Hantverk, hållbarhet och nya smaker

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion