Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

PUBLICERAD: 7 februari 2025
UPPDATERAD: 7 februari
Från den 1 mars har restauranggäster rätt att få veta var köttet på menyn kommer ifrån. Foto: Pressbild

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån. Kravet gäller kött från nöt, gris, får, get och fågel och informationen om ursprung kommer att behöva finnas direkt i menyerna eller kunna ges muntligt, direkt eller på förfrågan.

Kravet att informera om köttets ursprung kommer inte att gälla för färdiga eller kryddade produkter som korv, skinka eller färdigstekta hamburgare. Det beror på att det idag inte är lagkrav på att märka dessa produkter med ursprung, varken mot restaurang eller i butik. Däremot är det lagkrav att märka rått kött med ursprung och den informationen ska man även få tillgång till på restaurang. I butik har det varit ett lagkrav sedan många år tillbaka.

– Det ska vara lätt att veta var köttbiten på tallriken kommer ifrån. Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning. Nu kommer konsumenter få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.

Hur ser det ut på restaurangerna idag?
Många restauranger informerar redan idag om köttets ursprung på olika sätt. Exempelvis används flaggor i menyn eller så beskrivs vilken gård köttet kommer från. Tea Malmgård, kock och krögare på DoMa, berättar vad hon tycker om det nya kravet:

– Vi har alltid känt stolthet över den mat som vi serverar. Det nya kravet på att informera kund om ursprung på restaurang är en självklarhet för oss men nu blir det även en möjlighet att verkligen visa gästen att vi gjort alla val av råvaror med omsorg.

”Många fina mervärden”
Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, berättar varför hon tycker att det är viktigt med en ursprungsmärkning på kött:

– Det svenska köttet kommer med många fina mervärden, till exempel god djuromsorg och friska djur. Det har gjort att Sverige har lägst användning av antibiotika inom djurhållningen inom hela EU. Svenskt kött har också en lägre klimatpåverkan än det globala genomsnittet, samtidigt som de betande djuren gynnar den biologiska mångfalden och de odlade gräsmarkerna binder kol i jorden. Det är alltså en mängd fantastiska mervärden som kommer med det svenska köttet och som därför är så viktig både för restaurang att berätta om och för konsument att kunna välja. Det blir enklare med den nya lagen.

– Inom restaurangsektorn vet vi att det billigare importerade köttet har en stor plats, men genom det nya lagkravet hoppas vi att restauranger som faktiskt gör aktiva val och redan idag väljer det svenska köttet också väljer att berätta om alla fördelar som finns. Skriv det i menyn, på sociala medier och informera om var köttet kommer från, säger Isabel Moretti.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312