
Lidl Sverige rekryterar Johan Krallis Anell till den nya rollen som ansvarig för intressentengagemang inom Corporate Affairs.
Lidl Sverige genomför nu en ompositionering – från Corporate Communications och CSR till Corporate Affairs. Därmed samlas frågor som rör hållbarhet, kommunikation och public affairs inom en och samla avdelning. Som ett led i det arbetet tillsätts en tjänst för att driva arbetet med intressentengagemang och politiska dialoger framåt.
Johan Krallis Anell rekryteras till den nya rollen inom Corporate Affairs. Han kommer närmast från en tjänst som nationell exportsamordnare för livsmedelssektorn hos Näringsdepartementet och Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet inom Regeringskansliet. Dessförinnan arbetade han som CSR- och hållbarhetsansvarig på Livsmedelsföretagen. Han har även varit ämnesråd på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
– I den omvärld som Lidl möter och med de krav som ställs på hur vi kan arbeta mer proaktivt med politisk dialog och påverkan, samt skapa engagemang med företagets olika intressenter, ser vi att Johan kommer att tillföra ny och värdefull kompetens för våra fortsatta framgångar. Jag ser fram emot att vi tillsammans kan hälsa honom välkommen till Lidl-världen, säger Marita Wengelin, Head of Corporate Affairs, Lidl Sverige.
”Tydligare samhällsaktör”
– I sin roll som nationell exportsamordnare har Johan varit drivande för att främja svensk livsmedelsexport och bidragit till att ta fram den nationella livsmedelsstrategin. Jag är övertygad om att det här är kompetens som kommer att stärka Lidl och vår satsning på Matriket, men även gynna dagligvaruhandeln i stort, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.
Johan Krallis Anell har en magisterexamen i affärsjuridik från Linköpings universitet och har även studerat i Tyskland:
– Jag har under en lång tid följt Lidls resa i Sverige och jag uppskattar det breda sortimentet med hög kvalitet. Nu ser jag fram emot att bidra till ökad förståelse för olika samhällsaktörer och till att stärka Lidls intressentengagemang, säger Johan Krallis Anell.
– Jag hoppas att jag med min bakgrund i gränssnittet mellan livsmedelsbranschen och politiken kan bidra till att Lidl fortsatt växer och blir en ännu tydligare samhällsaktör.