Jessie Sommarström tar Ikeas köttbulle in i framtiden

PUBLICERAD: 29 januari 2025
UPPDATERAD: 29 januari
Jessie Sommarström har tagit fram en köttbulle som består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter. Foto: Ikea

2025 är det 40 år sedan Ikea började servera en egen version av den klassiska köttbullen. För att uppmärksamma detta presenteras ett nytt samarbete med Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström: En köttbulle av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter.

Under 2024 inledde Årets Kock och Jessie Sommarström ett samarbete med Ikea, där Jessie Sommarström tog fram en modern version av den klassiska pannbiffen.

För att uppmärksamma att köttbullen nu har funnits på Ikea i 40 år, har Årets Kock och Jessie Sommarström även tagit fram en modern version av den klassiska köttbullen. Den består av hälften kött och hälften färs gjord på hela, svenskodlade baljväxter.

Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, har under flera år baserat sin matlagningsfilosofi på att göra det enkelt att äta mer växtbaserat.

Tar köttbullen in i framtiden
– Jag är otroligt glad att få göra detta tillsammans med Ikea, ett varumärke som enligt mig alltid ligger i framkant. Att de nu tar världens mest kända köttbulle in i framtiden genom att göra den mer hälsosam är verkligen inspirerande och ett bevis på mod och en vilja att blicka framåt, säger Jessie Sommarström.

Jessie Sommarströms köttbulle säljs under en begränsad period, med start måndagen den 10 februari. Den serveras med samma tillbehör som den traditionella köttbullen – gräddsås, lingonsylt, gröna ärtor, kokt potatis eller potatismos – och kommer att kosta 45 kronor.

– Jag är mycket stolt över samarbetet med Ikea. Årets Kock vill tillsammans med Jessie Sommarström fortsätta att inspirera till att dryga ut våra mest älskade husmansrätter, traditionella och moderna, för att minska klimatpåverkan och bidra till en bättre hälsa, säger Helene Kugelberg, vd på Årets Kock AB.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland