Jessie Sommarström tar Ikeas köttbulle in i framtiden

PUBLICERAD: 29 januari 2025
UPPDATERAD: 29 januari
Jessie Sommarström har tagit fram en köttbulle som består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter. Foto: Ikea

2025 är det 40 år sedan Ikea började servera en egen version av den klassiska köttbullen. För att uppmärksamma detta presenteras ett nytt samarbete med Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström: En köttbulle av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade baljväxter.

Under 2024 inledde Årets Kock och Jessie Sommarström ett samarbete med Ikea, där Jessie Sommarström tog fram en modern version av den klassiska pannbiffen.

För att uppmärksamma att köttbullen nu har funnits på Ikea i 40 år, har Årets Kock och Jessie Sommarström även tagit fram en modern version av den klassiska köttbullen. Den består av hälften kött och hälften färs gjord på hela, svenskodlade baljväxter.

Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, har under flera år baserat sin matlagningsfilosofi på att göra det enkelt att äta mer växtbaserat.

Tar köttbullen in i framtiden
– Jag är otroligt glad att få göra detta tillsammans med Ikea, ett varumärke som enligt mig alltid ligger i framkant. Att de nu tar världens mest kända köttbulle in i framtiden genom att göra den mer hälsosam är verkligen inspirerande och ett bevis på mod och en vilja att blicka framåt, säger Jessie Sommarström.

Jessie Sommarströms köttbulle säljs under en begränsad period, med start måndagen den 10 februari. Den serveras med samma tillbehör som den traditionella köttbullen – gräddsås, lingonsylt, gröna ärtor, kokt potatis eller potatismos – och kommer att kosta 45 kronor.

– Jag är mycket stolt över samarbetet med Ikea. Årets Kock vill tillsammans med Jessie Sommarström fortsätta att inspirera till att dryga ut våra mest älskade husmansrätter, traditionella och moderna, för att minska klimatpåverkan och bidra till en bättre hälsa, säger Helene Kugelberg, vd på Årets Kock AB.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt