
Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen nu under januari. Syftet är att öka utbudet och efterfrågan.
Livsmedelsverket har undersökt hur försäljningen av och andelen Nyckelhålsmärkta produkter i dagligvaruhandeln har utvecklats de senaste åren. Försäljningsstatistiken, som kommer från NielsenIQ, visar att Nyckelhålet fortsätter att vara en relevant framsidesmärkning på livsmedel i svensk dagligvaruhandel. De senaste åren har både värde- och volymförsäljningen för Nyckelhålsmärkta produkter ökat mer än den totala utvecklingen inom dagligvaruhandeln, samtidigt som utvecklingen av antalet Nyckelhålsmärkta produkter har varit stabil.
– Det är glädjande att det finns ett bra utbud av Nyckelhålsmärkta produkter – och det är minst lika roligt att det finns en sådan stark efterfrågan hos konsumenterna för de här mer hälsosamma produkterna, säger Britta Ekman, chef för Livsmedelsverkets enhet för hållbar livsmedelskonsumtion.
Störst ökning för matfett
Försäljningsstatistiken visar på stora variationer mellan olika kategorier av livsmedel. De största volymökningarna finns inom kategorier som ”Matfett” (33 procent), ”Färska vegetariska produkter” (24 procent) och ”Frukostflingor” (11 procent).
Nyckelhålet är Livsmedelsverkets oberoende märkning och ska vara en enkel vägledning till bättre matvanor. Under 2023 publicerade Livsmedelsverket en rapport om Nyckelhålet. En av slutsatserna var att varumärket är starkt, det är enkelt, etablerat och välkänt. Myndighetskopplingen ger också märkningen en hög trovärdighet.
Efterfrågan på ökade satsningar
Det fanns även ett brett stöd bland aktörer i livsmedelskedjan att fortsätta utveckla Nyckelhålet som varumärke samt en efterfrågan på ökade satsningar, inte minst vad gäller marknadsföring och kommunikation. Ett sådant initiativ är att tillsammans uppmärksamma Nyckelhålet under januari.
– Vi hoppas att det ska leda till att fler upptäcker Nyckelhålet och vilket stöd som märkningen kan vara i vardagen. Livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln har en nästan daglig kontakt med konsumenterna och kan verkligen göra en stor insats för att det ska bli enklare för fler att äta mer hälsosamt, säger Britta Ekman.