Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

PUBLICERAD: 15 januari 2025
UPPDATERAD: 15 januari
Sofia Strandberg, Coop, och Claes Johansson, Lantmännen. Foto: Pressbild

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.

Lantmännen har i tio år drivit odlingsprogrammet Klimat & Natur som innehåller konkreta åtgärder för att minska klimatpåverkan och gynna biologisk mångfald. Genom kontraktsodling garanterar programmet lantbrukarna avsättning för skörden samtidigt som de ersätts för specifika insatser på gården, såsom användning av fossilfri växtnäring, precisionsodling och etablering av blommande zoner..

Nu har Coop anslutit sig till programmet genom att använda havre odlat enligt Klimat & Natur i sina havregryn. Dessa beräknas finnas på butikshyllorna från februari och framåt.

Samarbetet gör det möjligt för fler lantbrukare att ställa om till mer hållbara odlingsmetoder, samtidigt som mer havre med lägre klimatavtryck görs tillgängligt för konsumenterna.

Gemensamma klimatmål
– Det är mycket glädjande att ännu mer havre nu kan odlas med hållbara metoder enligt Klimat & Natur. Genom samverkan tar vi ansvar för att nå gemensamma klimatmål. Kombinationen av våra företags storlek och kraften bland våra tusentals medlemmar över hela landet utgör ett viktigt steg mot verklig förändring, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen.

Sedan starten 2015 har programmet, som idag omfattar vete, korn, råg och havre, bidragit till en minskning av klimatavtrycket med upp till 45 procent.

– Alla steg mot fler hållbara val i Coops butiker är glädjande. Att med dessa mer hållbart odlade havregryn ta ett sådant steg tillsammans med en kooperationskollega är lite extra roligt. Utvecklingen ligger i linje med såväl strategibeslut som externa åtaganden, till exempel vårt medlemslöfte om mer hållbara val, säger Sofia Strandberg, tf hållbarhetschef på Coop Sverige.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland