Första trendrapporten om svenskt öl

PUBLICERAD: 14 januari 2025
UPPDATERAD: 14 januari
Beernews trendrapport om öl baseras på svar från 632 konsumenter, spaningar från nyckelpersoner i ölbranschen samt Beernews experter.

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl, baserad på svar från konsumenter, spaningar från nyckelpersoner samt Beernews experter.

Beernews rapport visar på en bransch i förändring. Från innovationer inom alkoholfritt och en renässans för traditionella ölstilar, till ökat intresse för hållbara svenska råvaror. Samtidigt lyfter rapporten fram att inkludering fortsatt är en utmaning – fyra av tio kvinnor känner sig inte helt inkluderade på den svenska ölscenen, men många upplever att branschen är på väg åt rätt håll.

– Efter många utvecklande, men också utmanande år, står den svenska ölscenen inför för ett år som förändrar bryggeriernas förutsättningar i grunden. Vi är otroligt stolta över att släppa Sveriges första trendrapport om öl, som inte bara ger svar på vad som händer i ölglasen, utan också vad som händer bakom kulisserna hos ölproducenterna och Systembolaget. Vi hoppas att den här rapporten blir ett värdefullt verktyg för branschen, men också för media i sin bevakning av den dynamiska svenska ölscenen, säger Sanna Lindberg på Beernews.

Fyra öltrender i Beernews Trendrapport 2025
Traditionellt möter modernt: Beernews läsare visar ett ökande intresse för klassiska ölstilar som ale i brittisk stil och tysk pilsner. Samtidigt fortsätter innovationer, som flytande humleextrakt och hypermoderna bryggtekniker att förvandla branschen. Allt fler öl släpps och dricks också på burk i stället för flaska – oavsett prisklass.
Intresse för svenska råvaror – men inte eko: Intresset för öl gjort på svenska råvaror ökar. Från svensk malt och humle till lokala odlingar. Samtidigt minskar intresset för ekologisk öl, vilket verkar tyda på att ursprung är viktigare än odlingsmetod när svenskarna väljer öl.
En mer inkluderande ölscen: Branschen har fortfarande utmaningar kring inkludering. Fyra av tio kvinnor känner sig fortfarande inte helt inkluderade, men många kvinnor tycker samtidigt att det skett en positiv utveckling de senaste fem åren.
Alkoholfritt på frammarsch: Både stora bryggerier och små hantverksbryggerier satsar på alkoholfritt öl, som blivit ett naturligt val för många konsumenter. Parallellt utvecklar allt fler bryggerier sitt utbud av alkoholfri cider, must och läsk.

Hela rapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312