
För tredje året i rad har Organic Sweden genomfört projektet ”Nudging Organic” tillsammans med bland annat Ica Sverige och nudgingbyrån Beteendelabbet. Den butik som utmärkte sig mest under kampanjen i slutet av förra året är Ica Kvantum Malmborgs Erikslust i Malmö, som har utsetts till årets Handla Ekologiskt-butik.
I slutet av 2024 skyltades över 120 Ica-butiker upp med ett färgsprakande kampanjmaterial som lyfte fram vinsterna med att handla ekologiskt. Butikerna har även bjudit på smakprover under ett stort antal butiksdemonstrationer och delat kampanjinlägg i sina sociala medier. Den butik som var allra mest engagerad under 2024 års kampanj är Ica Kvantum Malmborgs Erikslust i Malmö.
Juryns motivering:
”Ica Kvantum Malmborgs Erikslust i Malmö har utsetts till årets Handla Ekologiskt-butik för deras stora engagemang som framför allt tagit sig uttryck i en fin och betydande uppskyltning av kampanjen i butik, inspirerande butiksdemonstrationer med smakprover samt en aktiv delning av kampanjens inlägg och budskap på sociala medier.”
”Viktigt att visa bredden i sortimentet”
– Vi har jobbat länge med hållbarhet i butiken och ekologiskt ligger naturligtvis varmt om våra hjärtan. Det är viktigt att visa bredden i sortimentet och ekologiskt är en del som man måste våga lyfta fram för att driva på försäljningen. Det finns många medvetna kunder som vill göra aktiva val. Vi är glada och stolta för att vi har blivit årets Handla Ekologiskt-butik och ska fortsätta driva försäljningen av eko, säger Marcus Ingemansson på Ica Kvantum Malmborgs Erikslust.
På delad andra plats kommer Ica Torgkassen i Uppsala och Ica Kvantum Hornstull i Stockholm.
Juryn har bestått av Marika Berglind Ekman, Organic Sweden, Mikael Palmberg, Ekologiska Säljbolaget och Linda Lindström, Beteendelabbet, i samråd med Ica Sverige.
En officiell diplomutdelning äger rum den 28 januari i samband med lanseringen av 2024 års Nudging Organic-rapport med resultaten från kampanjen.
Om projektet
”Nudging Organic” är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Projektet drivs av Organic Sweden tillsammans med Ica Sverige, Arla Foods, Dava Foods/Lantägg, Munkagrodden, Scan Sverige och Saltå Kvarn med hjälp av nudgingbyrån Beteendelabbet. Projektet har också en internationell del, där Organic Sweden samverkar med de ekologiska branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland. Projektet finansieras till stor del av EU.