Paulig förvärvar Unilevers nederländska varumärke Conimex, känt för sitt utbud av måltidsbaser, räkchips, soppor, såser och kryddor. Conimex produktsortiment inom det asiatiska köket passar väl in i Pauligs World Foods-portfölj.
Genom förvärvet av Conimex etablerar Paulig sin närvaro inom den asiatiska kategorin i Nederländerna.
– Vår ambition är att göra populära matkulturer mer tillgängliga och med förvärvet av Conimex vill vi göra det enklare för fler konsumenter att laga asiatisk mat hemma. Detta förvärv stärker vår position inom den asiatiska kategorin i Nederländerna och gör det möjligt för oss att kombinera portfölj- och konceptutveckling. Vi kan därmed dra nytta av Pauligs starka R&D- och produktionskapacitet för att växa vår World Foods-portfölj i Europa, säger Rolf Ladau, vd och koncernchef på Paulig.
Över 100 artiklar i sortimentet
Conimex grundades 1932 i Baarn, Nederländerna, och har vuxit avsevärt genom åren med ett produktsortiment som omfattar över 100 artiklar. Varumärket har en varumärkeskännedom på 87 procent i Nederländerna, är känt för sin distinkta gula förpackning och har blivit ett självklart inslag i nederländska hushåll.
Tidigare i höst förvärvade Paulig Panesar Foods, en brittisk producent av såser, salsor och smaksättningar. Paulig kommer nu att använda Panesar Foods produktionskapacitet för att driva tillväxt för både Conimex och Santa Maria i Europa.
Förvärvet inkluderar varumärket Conimex och dess tillhörande verksamhet, inklusive samtliga registrerade varumärken och immateriell egendom. Slutförandet av förvärvet är föremål för godkännande av den nederländska konkurrensmyndigheten och sedvanliga samrådsförfaranden med företagsråd.