Svenskarnas intresse för bakning ökar

PUBLICERAD: 10 december 2024
UPPDATERAD: 10 december
Kanelbullar är populärast att baka i Sverige, enligt Dr. Oetkers Bakrapport. Foto: Arkivbild

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. De flesta bakar för glädje och njutning. Det visar Dr. Oetkers Bakrapport, som släpps för andra gången.

För andra gången har livsmedelsföretaget Dr. Oetker kartlagt svenskarnas bakvanor i Bakrapporten. Rapporten visar att de flesta bakar regelbundet, oftast för glädje och njutning, och att bakning används som ett sätt att uttrycka känslor. Intresset för bakning har ökat sedan 2020, då den förra mätningen gjordes.

– Nästan alla bakar, åtminstone någon gång per år svarar 94 procent av svenskarna. Förra gången var siffran 91procent, vilket innebär att det faktiskt ökat sen förra mätningen. Dessutom nämner majoriteten av det tillfrågade att man bakar för att det blir godare, är roligt och ger glädje, säger Anna Hedlund, produktchef på Dr. Oetker.

Förra mätningen visade att det bakades på̊ veckans alla dagar. Nu har man återgått till att baka på helgen, vilket kan kopplas till att många, till skillnad från pandemiåret 2020, är tillbaka på sina arbetsplatser. Oftast bakar man mellan 30 minuter och 2,5 timmar per tillfälle.

Födelsedagar och helger
Födelsedagar är det vanligaste tillfället att baka till, vilket hela 65 procent av befolkningen gör. Andra högtidsdagar som är vanliga att baka till är jul, advent och Lucia, men även våffeldagen och midsommar.

Det finns generellt två grupper som bakar: ”bakarna” är gruppen som älskar själva bakningen och som njuter av stunden vid bakbordet, medan gruppen ”njutarna” bakar för resultatet.

Dr. Oetker har delat in svenskarnas bakning i kategorierna sötat från grunden, osötat från grunden och bakat/dekorerat från färdig grund. När det gäller sötade bakverk är mjuka kakor populärast. I kategorin osötat ligger frallor såsom scones, småfranska och källarfranska i topp, tätt följda av matbröd, där surdegslimpan ligger etta. I kategorin bakat/dekorerat från färdig grund är pepparkakor och pepparkakshus ledande tillsammans med marängtårta och cupcakes. Inspirationen till bakning kommer framför allt från Google.

Hälsoperspektiv
Det finns även ett hälsoperspektiv i att baka, berättar Anna Hedlund.

– Människor som bakar mår bättre, visar glädjande nog forskningen. Många nämner bakning som avkoppling och en trygg plats från oron i världen och lågkonjunktur. Bakning kan också vara den stund vi alla vill ha för att få extra energi i det höga tempo vi lever i, och det kan det vara till hjälp för människor att uttrycka sina känslor, att visa tacksamhet, uppskattning eller sympati med bakverk.

Det finns en del lokala skillnader när det kommer till bakning. Göteborgare bakar till exempel mer banankaka (43%) jämfört med Stockholm (28%) och Malmö (26%). Utanför storstäderna är siffran nere i 5 procent.

Vad är mest populärt att baka?
1. Kanelbulle
2. Kladdkaka
3. Surdegslimpa
4. Morotskaka
5. Scones

Läs vidare

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3

Norrmejerier rekryterar kvalitetschef från Cytiva

Norrmejeriers nya kvalitetschef Mia Ingvarsson har lång erfarenhet av kvalitetsarbete, senast på Cytivas fabrik i Umeå.
_MG_

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3