Han är Smaksäkrast i livsmedelsbranschen

PUBLICERAD: 9 december 2024
UPPDATERAD: 9 december
Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, kan titulera sig som ”smaksäkrast i livsmedelsbranschen 2024” efter att ha tagit hem vinsten i premiärupplagan av tävlingen Smaksäkrast. Foto: Pressbild

Sebastian Johansson, sensorikansvarig på Dagab, tog hem vinsten när den nya tävlingen Smaksäkrast avgjordes för första gången.

Smaksäkrast är en tävling som bygger på sensorisk vetenskap och fokuserar på produktutveckling. Initiativet kommer från TasteWorthy Insights i samarbete med Livsmedel i Fokus samt årets partners Solina och Spendrups. Tävlingen syftar till att öka intresset för smak och sensoriska tester, samtidigt som den lyfter fram sensorikens roll som en central del av livsmedelsbranschen.

Tävlingen hade totalt 74 deltagare som fick varsin Smaksäkrast-låda med två utmaningar – en grundsmakstest samt en sensorisk profilering. I grundsmakstestet fick deltagarna identifiera och bedöma 16 smakprover med olika intensiteter av grundsmaker. I den sensoriska profileringen bedömdes chokladprodukter med fokus på smak, arom och textur. För att lyckas krävdes förmågan att noggrant identifiera egenskaper och dess intensitet samt att repetera sina bedömningar utan vetskap om att samma prover testades flera gånger.

Efterlängtad tävling
Sebastian Johansson, som arbetar på Dagabs kvalitets- och hållbarhetsavdelning och ansvarar för testning av Axfoods egna varumärken, stod som vinnare när den första omgången av Smaksäkrast avgjordes. Han är även ledamot i Sveriges Sensoriska Nätverk och säger att tävlingen var efterlängtad.

– Smak och sensorik är helt avgörande för att skapa attraktiva produkter och upplevelser. Den här sortens initiativ behövs för att understryka värdet av sensoriska tester och tränade sinnen i produktutveckling, säger Sebastian Johansson.

Mer information om tävlingen Smaksäkrast finns här

Läs vidare

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset