Lidl Sverige blir ny medlem i Hållbar Livsmedelskedja – ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF för att öka omställningstakten inom branschen.
Med Lidl Sverige som ny medlem ingår nu 16 svenska livsmedelsföretag i initiativet.
– Det är ett viktigt sammanhang för oss att ingå i, där vi tillsammans med andra starka företag kan ta oss an gemensamma utmaningar och fokusera på den skillnad vi kan göra. In i samarbetet tar vi med oss erfarenhet och kunskap från Lidls omfattande internationella hållbarhetsarbete, men också vår satsning på Sverige och svensk livsmedelsproduktion, bland annat genom Matriket som varumärke med svenskmärkta produkter, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson.
Färdplan med målsättningar
Medlemsföretagen i Hållbar Livsmedelskedja har tillsammans med WWF tagit fram en färdplan med målsättningar som rör klimat, biologisk mångfald, resurseffektivitet, djurvälfärd och mänskliga rättigheter.
– Klimatfrågan står högt upp på Lidls agenda, inte minst genom vårt mål om nettonollutsläpp till 2050. Det kräver stor samverkan att minska klimatutsläpp från våra verksamheter och livsmedelsproduktionen i stort, samt för att göra det enklare för konsumenter att göra mer hållbara val, säger Jakob Josefsson.