Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja

PUBLICERAD: 4 december 2024
UPPDATERAD: 4 december
Lidls Sverigechef Jakob Josefsson. Foto: Pressbild

Lidl Sverige blir ny medlem i Hållbar Livsmedelskedja – ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF för att öka omställningstakten inom branschen.

Med Lidl Sverige som ny medlem ingår nu 16 svenska livsmedelsföretag i initiativet.

– Det är ett viktigt sammanhang för oss att ingå i, där vi tillsammans med andra starka företag kan ta oss an gemensamma utmaningar och fokusera på den skillnad vi kan göra. In i samarbetet tar vi med oss erfarenhet och kunskap från Lidls omfattande internationella hållbarhetsarbete, men också vår satsning på Sverige och svensk livsmedelsproduktion, bland annat genom Matriket som varumärke med svenskmärkta produkter, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson.

Färdplan med målsättningar
Medlemsföretagen i Hållbar Livsmedelskedja har tillsammans med WWF tagit fram en färdplan med målsättningar som rör klimat, biologisk mångfald, resurseffektivitet, djurvälfärd och mänskliga rättigheter.

– Klimatfrågan står högt upp på Lidls agenda, inte minst genom vårt mål om nettonollutsläpp till 2050. Det kräver stor samverkan att minska klimatutsläpp från våra verksamheter och livsmedelsproduktionen i stort, samt för att göra det enklare för konsumenter att göra mer hållbara val, säger Jakob Josefsson.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Ovanligt att gränsvärdena för bekämpningsmedel överskrids

Livsmedelsverkets kontroll av bekämpningsmedelsrester i mat visar att få prover innehåller halter över gränsvärdet.
Kristina Granelli_2