I 2024 års upplaga av Korvkartan har Circle K gjort en djupdykning i vilka yrken som äter mest korv – och minst. Poliser och byggarbetare kommer ut som de största korvälskarna, medan socionomer och hotell- och restaurangpersonal äter minst korv.
Svenska byggarbetare äter mest korv av alla yrken – hela 73 korvar i snitt per år, att jämföra med riksgenomsnittet på 47 korvar. Poliskåren landar på en andraplats vad gäller mängden korv, med 63 korvar per år i snitt. Däremot kammar de hem förstaplatsen när det gäller frekvens, där 84 procent av poliserna uppger att de äter korv minst en gång per månad. Detta är den klart högsta siffran av alla yrken, att jämföra med riksgenomsnittet som är 64 procent för en korv per månad.
Socionomer samt hotell- och restauranganställda hamnar i den andra änden av skalan, med 39 respektive 38 korvar i snitt per år. 15 procent av socionomerna uppger att de aldrig äter korv, vilket är den högsta siffran av alla yrken (rikssnittet ligger på 6 procent). 8 procent av advokaterna uppger å andra sidan att de äter korv minst en gång om dagen, vilket är klart över snittet på 1 procent
– Som en av landets största korvförsäljare vet vi att korv går hem i alla läger. Våra kunder är ju på väg, så det är inte helt förvånande att det är just yrken som rör på sig mer på vägarna som toppar den här listan. De behöver snabb, pålitlig och god mat längs vägen – och där är korven perfekt, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
Psykologer föredrar lammkorv
När det kommer till val av korv visar undersökningen en rad skillnader mellan de olika yrkena. Psykologer verkar föredra lammkorv mer än andra, då hela 39 procent har denna som sin favorit, vilket är klart över snittet (16 procent). Den vegetariska korven är en vattendelare, inom reklam och PR är det flest som har denna som favorit (15 procent), jämfört med noll procent av poliserna och byggarbetarna.
Yrkeschaufförer gillar Bostongurka mest av alla yrkesgrupper medan poliserna föredrar räksallad.
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4-11 september 2024. Totalt intervjuades 3081 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel.