Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

PUBLICERAD: 2 december 2024
UPPDATERAD: 2 december
Från och med den 1 mars 2025 har restauranggäster rätt att, på begäran, få veta var köttet som serveras kommer ifrån. Foto: Pressbild

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras. Syftet är att konsumenter ska kunna välja kött utifrån kunskap om dess ursprung.

De nya reglerna innebär att gäster på restauranger och i annan storhushållsverksamhet, på begäran, kan få information om ursprungslandet för kött från nöt, gris, får, get och fjäderfä som används som en ingrediens i den mat som lagas i verksamheten.

Samtidigt som det ska vara enkelt för restauranggästen att få information om köttets ursprung ska föreskrifterna vara enkla att följa för företagaren. Uppgiften behöver därför bara lämnas på den plats där verksamheten bedrivs. och inte i exempelvis beställningsappar eller på företagares webbplatser.

Gäller inte korv och färdigstekta hamburgare
Informationen till gästerna ska baseras på sådana uppgifter som företagare redan idag får från sina leverantörer enligt krav från EU. Det innebär att uppgift om ursprungsland inte behöver lämnas när restauranger använt sig av korvar eller andra sammansatta ingredienser eller kött som redan har värmebehandlats, till exempel färdigstekta hamburgare, som köpts in från leverantörer.

– Restauranggästen har rätt att få informationen, och den kan ges muntligt på begäran eller skriftligt. Informationen kan framgå direkt på menyer, men det räcker också med en skylt om att gästen kan fråga om vilket land köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån, säger Livsmedelsverkets chefsjurist Elin Häggqvist.

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla

Läs vidare

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

Handeln tar gemensam ställning för Ukraina

Svensk Handel presenterar det gemensamma initiativet ”Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina”.
ae23b316f250d592_org

Ny partner i FullkornsFrämjandet

Pågen är ny partner i FullkornsFrämjandet, som vill öka kunskapen om och göra det enkelt för fler att äta fullkorn.
Hemma_Grahamsbrod (1)