Tempe på åkerböna vann Ät!Stockholm 2024

PUBLICERAD: 20 november 2024
UPPDATERAD: 20 november
Linn och Senn Gustafson, Hallstavik Tempe, vinner Ät!Stockholm 2024 med Tempe på åkerböna. Foto: Liza Simonsson

Hallstavik Tempe tog hem segern när finalen i matinnovationstävlingen Ät!Stockholm avgjordes på Södertälje Science Park den 20 november.

Ät!Stockholm är en tävling för nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror som är utvecklade och producerade i Stockholms län. När tävlingen i år firade femårsjubileum gick vinsten till Tempe på åkerböna från Hallstavik Tempe, som drivs av Linn och Sen Gustafson. Det är Hallstavik Tempes andra seger i Ät!Stockholm. 2022 vann de med bidraget ”Tempechips på svenska baljväxter”.

Vinnaren röstas fram av tre jurygrupper, som bedömer smak, hållbarhet, respektive marknadspotential.

Juryns motivering:
”En bra vidareutveckling av producentens sortiment och en fullpoängare hållbarhetsmässigt. Odlingen av råvaran ger näring till jorden och bidrar till biologisk mångfald. Producenten tar råvaran från åkern till tallriken och gör den till en god och näringsrik produkt med hög biotillgänglighet. Smaken är fin och ren, nötig och krämig, har fin textur och bjuder på små insprängda smaksensationer.”

Fick även publiken pris
Som vinnare får Hallstavik Tempe dels en check av Almi värd 10 000 kronor som kan användas för företagsrådgivning, dels hyllexponering för den vinnande produkten på ROT Kök & Butik under våren 2025.

Totalt deltog elva produkter i tävlingen. På andra plats kom laget Peasmaker (Jädra prästgård och Ecofood Organic) med Peasburger, en burgare av tempe på gråärt. Tredjeplatsen gick till Munsö Mejeri för Svea Kefir.

Publiken fick också möjlighet att rösta på sin favorit, antingen på plats eller via den webbsända finalen. Även där gick priset till Tempe på åkerböna

Ät!Stockholm arrangeras av MatLust Utvecklingsnod i samarbete med Region Stockholm och Länsstyrelsen i Stockholm.

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Ökad oro för Sveriges livsmedelsberedskap

Hälften av svenskarna anser att Sveriges livsmedelsberedskap är dålig och sex av tio är mer oroliga för livsmedelsberedskapen än vad de var för fem år sedan.
Livsmedelsberedskap_undersokning_mars 2025

Brödsvinnet kostar runt 9 miljoner om året

I Sveriges slängs årligen 100 000 ton bröd och 80 000 ton fikabröd, enligt en studie från SLU. Merparten blir svinn redan i butiken.
profile1_Louise

Ny rapport: Svenskarna äter allt fler småmål

Svenska folket är på väg bort från frukost, lunch och middag till en vardag med flera småmåltider.
F&F_Topp_3_småmål