Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober

PUBLICERAD: 15 november 2024
UPPDATERAD: 15 november

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex för oktober.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i oktober till 4,9 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 6,4 procent. Hemleverans ökade med 3,4 procent och upphämtning i butik ökade med 10,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,4 procent.

– Det är en tillväxtnivå vi inte har sett sedan maj, och det är positivt att volymerna nu börjar komma tillbaka i dagligvaruhandeln. Det kan vara ett tecken på att konsumenterna har anpassat sig till den nya prisnivå som speglar den högre kostnadsnivå som hela livsmedelskedjan nu har, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

– E-handel med upphämtning i butik fortsätter att driva e-handelsutvecklingen, som ser tillväxt för tionde månaden i rad. Hittills i år har e-handeln vuxit med 5,6 procent och e-handelsandelen uppgick i oktober till 4,4 procent.

Kalendereffekten för oktober beräknas till 0,9 procent. Justerat för kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 4,1 procent.

Dagligvaruindex för november publiceras 18 december.

Dagligvaruindex för oktober kan laddas ner här

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt