Idag beräknas endast 40 procent av all såld ost i Sverige ha svenskt ursprung. Det vill Skånemejerier med ostvarumärket Allerum ändra på. Det senaste året har Allerum ökat mer än genomsnittet i kategorin lagrad hårdost.
Det senaste året har Skånemejeriers varumärke Allerum ökat sin marknadsandel när det gäller lagrad hårdost till 24,8 procent. Det är främst Präst, Herrgård och den nya osttypen Rike som har drivit tillväxten.
– För oss har Allerum blivit ett praktexempel på hur svenskt osthantverk har stora förutsättningar att ta allt större plats i våra livsmedelsaffärers ostdiskar. Vi har kunskapen och den svenska råvaran för att utveckla ostar med hög kvalitet, riktigt god smak, och som dessutom värnar om den svenska livsmedelsproduktionen och de många viktiga mervärden den bidrar till, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Kristianstadmejeriet.
Hög innovationstakt
Stefan Andersson lyfter fram en hög innovationstakt och utveckling av nya produkter som en viktig förutsättning för att öka andelen svensk ost.
– Nu senast släppte vi till exempel vår proteinrika, svenskproducerade Pannoumi i nytt, tärnat format. Vi har många andra spännande nyheter på gång, men inga som vi kan prata om riktigt än. Men tydligt är att konsumenter efterfrågar nya former av ost, ost för nya konsumtionstillfällen samt konsumentvänliga förpackningar. Så det är så klart områden där vi har extra fokus, säger Stefan Andersson.