Kavli delar ut en miljon kronor till goda ändamål

PUBLICERAD: 15 oktober 2024
UPPDATERAD: 15 oktober
Kavli delar ut sammanlagt 1 miljon kronor till Aja Baja Cancer, Clownronden och Drivkraft. Foto: Pressbild

Kavlis årliga utdelning till goda ändamål går i år till Aja Baja Cancer, Clownronden och Drivkraft, som sammanlagt får dela på 1 miljon kronor.

Varje år får Kavlis medarbetare vara med och bestämma vad delar av överskottet ska skänkas till genom medarbetarpengen. Flest röster fick i år Aja Baja Cancer, en organisation som underlättar vardagen för familjer med barn som behandlas för cancer.

– Vi är otroligt tacksamma för alla som har valt att lägga sin röst på vår verksamhet. Pengarna som vi får ta del av kommer att gå till presentkort, där familjerna själva kan välja från många olika butiker. Presentkorten kan användas av hela familjen, för när ett barn har drabbats av cancer påverkas även syskonen och föräldrarna, säger Ellinor Stattin, grundare och verksamhetsledare för AjaBajaCancer.

Resterande summa går till Drivkraft, en ideell förening som erbjuder läxhjälp och mentorer till elever och deras föräldrar i Malmö, samt Clownronden, vars sjukhusclowner besöker barn på sjukhus i Skåne.

– Vi arbetar för att ge barn på sjukhus en paus från sjukdom eller skada, tillsammans med sjukhusclownerna får humor och fantasi ta plats i barnens vardag. Det känns fint att ha blivit nominerade av Kavlis anställda, och pengar betyder att vi kan träffa fler barn och besöka sjukhusen oftare, säger Gerda Boström, kommunikatör på Clownronden.

Aja Baja Cancer fick 50,5 procent av rösterna och 505 000 kronor. Clownronden och Drivkraft fick vardera 24,75 procent av rösterna och 247 500 kronor.

Ägs av ideell stiftelse
O. Kavli AB har cirka 225 anställda i Sverige och tillverkning i Älvsjö och Eslöv. Kavli ingår i Kavli Group, som ägs av den ideella stiftelsen Kavlifonden vars överskott delas ut till humanitära ändamål, forskning och kultur. Sedan 1962 har Kavlifonden delat ut 1,2 miljarder norska kronor.

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Ökad oro för Sveriges livsmedelsberedskap

Hälften av svenskarna anser att Sveriges livsmedelsberedskap är dålig och sex av tio är mer oroliga för livsmedelsberedskapen än vad de var för fem år sedan.
Livsmedelsberedskap_undersokning_mars 2025

Brödsvinnet kostar runt 9 miljoner om året

I Sveriges slängs årligen 100 000 ton bröd och 80 000 ton fikabröd, enligt en studie från SLU. Merparten blir svinn redan i butiken.
profile1_Louise

Ny rapport: Svenskarna äter allt fler småmål

Svenska folket är på väg bort från frukost, lunch och middag till en vardag med flera småmåltider.
F&F_Topp_3_småmål