
Kavlis årliga utdelning till goda ändamål går i år till Aja Baja Cancer, Clownronden och Drivkraft, som sammanlagt får dela på 1 miljon kronor.
Varje år får Kavlis medarbetare vara med och bestämma vad delar av överskottet ska skänkas till genom medarbetarpengen. Flest röster fick i år Aja Baja Cancer, en organisation som underlättar vardagen för familjer med barn som behandlas för cancer.
– Vi är otroligt tacksamma för alla som har valt att lägga sin röst på vår verksamhet. Pengarna som vi får ta del av kommer att gå till presentkort, där familjerna själva kan välja från många olika butiker. Presentkorten kan användas av hela familjen, för när ett barn har drabbats av cancer påverkas även syskonen och föräldrarna, säger Ellinor Stattin, grundare och verksamhetsledare för AjaBajaCancer.
Resterande summa går till Drivkraft, en ideell förening som erbjuder läxhjälp och mentorer till elever och deras föräldrar i Malmö, samt Clownronden, vars sjukhusclowner besöker barn på sjukhus i Skåne.
– Vi arbetar för att ge barn på sjukhus en paus från sjukdom eller skada, tillsammans med sjukhusclownerna får humor och fantasi ta plats i barnens vardag. Det känns fint att ha blivit nominerade av Kavlis anställda, och pengar betyder att vi kan träffa fler barn och besöka sjukhusen oftare, säger Gerda Boström, kommunikatör på Clownronden.
Aja Baja Cancer fick 50,5 procent av rösterna och 505 000 kronor. Clownronden och Drivkraft fick vardera 24,75 procent av rösterna och 247 500 kronor.
Ägs av ideell stiftelse
O. Kavli AB har cirka 225 anställda i Sverige och tillverkning i Älvsjö och Eslöv. Kavli ingår i Kavli Group, som ägs av den ideella stiftelsen Kavlifonden vars överskott delas ut till humanitära ändamål, forskning och kultur. Sedan 1962 har Kavlifonden delat ut 1,2 miljarder norska kronor.