Vinnova-stöd till projekt för hållbar produktutveckling

PUBLICERAD: 30 september 2024
UPPDATERAD: 30 september
Från vänster Victoria Voss, Kavli, och Alexandra Ferreira, FoodFacts. Foto: Pressbild

Kavli och svenska startupen FoodFacts får Vinnova-stöd för att ta fram ett digitalt verktyg för utveckling av hållbara och hälsosamma produkter.

Det interaktiva verktyg som ska tas fram inom projektet ska ge produktutvecklare i livsmedelsindustrin möjlighet att dynamiskt modellera och förstå en tilltänkt produkts påverkan på klimat, vatten, biologisk mångfald och nutritionell hälsa, redan när den befinner sig på ritbordet.

– Med det här verktyget kan vi involvera flera av företagets funktioner i hållbarhetsarbetet och skapa produkter som är hållbara från början, i stället för att mäta deras avtryck i efterhand. Mer än 80 procent av vår totala klimatpåverkan kommer från våra ingredienser och förpackningar, så det är viktigt att driva förändring på produktnivå, säger Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli.

Uppmanar fler att delta
Det finns ett växande behov av verktyg för att möta ny lagstiftning och mer exakt kunna mäta, förstå och anpassa matens påverkan på människor och planet. För hållbarhets- och kategoriansvariga kommer verktyget att innehålla en modul för detaljerad överblick över produktsortimentet för att möjliggöra målstyrning, uppföljning och regelefterlevnad. Detta inkluderar uppföljning av klimatmål i Scope 3 (utsläpp i värdekedjan) och stöd för rapportering enligt CSRD.

– Vi hoppas kunna helt förändra sättet som livsmedels- och hållbarhetsdata används i livsmedelsindustrin. Just nu är det stort fokus på att använda data för rapportering, men vi vill att man också ska kunna agera på data, säger Alexandra Ferreira, vd för FoodFacts.

FoodFacts och Kavli uppmanar nu livsmedelsföretag som vill delta i samskapandet av verktyget och driva hållbar produktutveckling att höra av sig.

Läs vidare

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.