Vinnova-stöd till projekt för hållbar produktutveckling

PUBLICERAD: 30 september 2024
UPPDATERAD: 30 september
Från vänster Victoria Voss, Kavli, och Alexandra Ferreira, FoodFacts. Foto: Pressbild

Kavli och svenska startupen FoodFacts får Vinnova-stöd för att ta fram ett digitalt verktyg för utveckling av hållbara och hälsosamma produkter.

Det interaktiva verktyg som ska tas fram inom projektet ska ge produktutvecklare i livsmedelsindustrin möjlighet att dynamiskt modellera och förstå en tilltänkt produkts påverkan på klimat, vatten, biologisk mångfald och nutritionell hälsa, redan när den befinner sig på ritbordet.

– Med det här verktyget kan vi involvera flera av företagets funktioner i hållbarhetsarbetet och skapa produkter som är hållbara från början, i stället för att mäta deras avtryck i efterhand. Mer än 80 procent av vår totala klimatpåverkan kommer från våra ingredienser och förpackningar, så det är viktigt att driva förändring på produktnivå, säger Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli.

Uppmanar fler att delta
Det finns ett växande behov av verktyg för att möta ny lagstiftning och mer exakt kunna mäta, förstå och anpassa matens påverkan på människor och planet. För hållbarhets- och kategoriansvariga kommer verktyget att innehålla en modul för detaljerad överblick över produktsortimentet för att möjliggöra målstyrning, uppföljning och regelefterlevnad. Detta inkluderar uppföljning av klimatmål i Scope 3 (utsläpp i värdekedjan) och stöd för rapportering enligt CSRD.

– Vi hoppas kunna helt förändra sättet som livsmedels- och hållbarhetsdata används i livsmedelsindustrin. Just nu är det stort fokus på att använda data för rapportering, men vi vill att man också ska kunna agera på data, säger Alexandra Ferreira, vd för FoodFacts.

FoodFacts och Kavli uppmanar nu livsmedelsföretag som vill delta i samskapandet av verktyget och driva hållbar produktutveckling att höra av sig.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt