Vinnova-stöd till projekt för hållbar produktutveckling

PUBLICERAD: 30 september 2024
UPPDATERAD: 30 september
Från vänster Victoria Voss, Kavli, och Alexandra Ferreira, FoodFacts. Foto: Pressbild

Kavli och svenska startupen FoodFacts får Vinnova-stöd för att ta fram ett digitalt verktyg för utveckling av hållbara och hälsosamma produkter.

Det interaktiva verktyg som ska tas fram inom projektet ska ge produktutvecklare i livsmedelsindustrin möjlighet att dynamiskt modellera och förstå en tilltänkt produkts påverkan på klimat, vatten, biologisk mångfald och nutritionell hälsa, redan när den befinner sig på ritbordet.

– Med det här verktyget kan vi involvera flera av företagets funktioner i hållbarhetsarbetet och skapa produkter som är hållbara från början, i stället för att mäta deras avtryck i efterhand. Mer än 80 procent av vår totala klimatpåverkan kommer från våra ingredienser och förpackningar, så det är viktigt att driva förändring på produktnivå, säger Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli.

Uppmanar fler att delta
Det finns ett växande behov av verktyg för att möta ny lagstiftning och mer exakt kunna mäta, förstå och anpassa matens påverkan på människor och planet. För hållbarhets- och kategoriansvariga kommer verktyget att innehålla en modul för detaljerad överblick över produktsortimentet för att möjliggöra målstyrning, uppföljning och regelefterlevnad. Detta inkluderar uppföljning av klimatmål i Scope 3 (utsläpp i värdekedjan) och stöd för rapportering enligt CSRD.

– Vi hoppas kunna helt förändra sättet som livsmedels- och hållbarhetsdata används i livsmedelsindustrin. Just nu är det stort fokus på att använda data för rapportering, men vi vill att man också ska kunna agera på data, säger Alexandra Ferreira, vd för FoodFacts.

FoodFacts och Kavli uppmanar nu livsmedelsföretag som vill delta i samskapandet av verktyget och driva hållbar produktutveckling att höra av sig.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland