Från Sverige-veckorna ska få fler att välja svenskt

PUBLICERAD: 18 september 2024
UPPDATERAD: 18 september
Under Från Sverige-veckorna rullar kundvagnar med uppmaningen ”Köp svenskt” i 400 butiker. Foto: Pressbild

Nu arrangeras Från Sverige-veckorna för femte året i rad. Fram till den 29 september skyltas märkningen upp stort i livsmedelsbutiker och budskapet ”Tack för att du väljer varor från Sveriges bönder och livsmedelsföretag” kommuniceras brett.

Syftet med Från Sverige-veckorna är att göra det enkelt för kunden att välja Från Sverige-märkt i butiken och ge livsmedelsföretagen en samlad möjlighet att tydliggöra sina ursprungsmärkta produkter. De ger också tillfälle att berätta om kriterierna för märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– Det är med glädje vi för femte året i rad startar upp Från Sverige-veckorna. Det är den största och viktigaste aktiviteten under året där alla som använder märkningen kan deltaga på det sätt som passar bäst. Under Från Sverige-veckorna vill vi nå ut med budskapet ”Tack för att du väljer varor från Sveriges bönder och livsmedelsföretag”, vi går ut brett för att belysa vikten av att välja svenskt och hur det bidrar till att stärka Sveriges försörjningsförmåga. Extra roligt är att vi i år dubblar butiksaktiviteten Smaka på Från Sverige och att det även ges möjlighet för fler butiker att genomföra egna Från Sverige-veckor genom en gör-det-själv-guide, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning AB.

Butiksmaterial
Från Sverige skyltar även i år upp 500 livsmedelsbutiker inom Ica, Coop, Hemköp och City Gross med sitt eget butiksmaterial. Willys gör eget butiksmaterial och Lidl kommunicerar varumärket Matriket, där alla varor är Från Sverige-märkta. Livsmedelsföretag skyltar vid sina produkter och kommunicerar märket i de egna kanalerna.

I 400 butiker rullar kundvagnar med budskapet och Från Sverige-märkningen syns dessutom i annonsering i butiksnära lägen i hela landet och i rulltrapporna i Stockholms tunnelbana.

Smaka på Sverige
Minimarknaderna Smaka på Från Sverige, som hade premiär under Från Sverige-veckorna 2023, dubblas i år. Totalt medverkar 12 företag som bjuder på smakprover av utvalda Från Sverige-märkta varor. Marknaderna hålls i åtta butiker i Stockholm, Uppsala, Norrtälje och Västerås.

Företagen som medverkar under Smaka på Från Sverige är Ello i Lammhult, Fazer Bageri, Fazer Unibake, Gäsene Mejeri, Guldhaven. Lantmännen Cerealia, Lantmännen Unibake, Leksands Knäckebröd, Maten é klar, Scan Sverige, SIA Glass och Stensåkra.

Som alltid är det full aktivitet i Från Sveriges sociala medier med inspiration kring svenska mervärden, samarbeten, tävlingar och aktuella ämnen på Instagram, Facebook, TikTok och LinkedIn.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt