Från Sverige-veckorna ska få fler att välja svenskt

PUBLICERAD: 18 september 2024
UPPDATERAD: 18 september
Under Från Sverige-veckorna rullar kundvagnar med uppmaningen ”Köp svenskt” i 400 butiker. Foto: Pressbild

Nu arrangeras Från Sverige-veckorna för femte året i rad. Fram till den 29 september skyltas märkningen upp stort i livsmedelsbutiker och budskapet ”Tack för att du väljer varor från Sveriges bönder och livsmedelsföretag” kommuniceras brett.

Syftet med Från Sverige-veckorna är att göra det enkelt för kunden att välja Från Sverige-märkt i butiken och ge livsmedelsföretagen en samlad möjlighet att tydliggöra sina ursprungsmärkta produkter. De ger också tillfälle att berätta om kriterierna för märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.

– Det är med glädje vi för femte året i rad startar upp Från Sverige-veckorna. Det är den största och viktigaste aktiviteten under året där alla som använder märkningen kan deltaga på det sätt som passar bäst. Under Från Sverige-veckorna vill vi nå ut med budskapet ”Tack för att du väljer varor från Sveriges bönder och livsmedelsföretag”, vi går ut brett för att belysa vikten av att välja svenskt och hur det bidrar till att stärka Sveriges försörjningsförmåga. Extra roligt är att vi i år dubblar butiksaktiviteten Smaka på Från Sverige och att det även ges möjlighet för fler butiker att genomföra egna Från Sverige-veckor genom en gör-det-själv-guide, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning AB.

Butiksmaterial
Från Sverige skyltar även i år upp 500 livsmedelsbutiker inom Ica, Coop, Hemköp och City Gross med sitt eget butiksmaterial. Willys gör eget butiksmaterial och Lidl kommunicerar varumärket Matriket, där alla varor är Från Sverige-märkta. Livsmedelsföretag skyltar vid sina produkter och kommunicerar märket i de egna kanalerna.

I 400 butiker rullar kundvagnar med budskapet och Från Sverige-märkningen syns dessutom i annonsering i butiksnära lägen i hela landet och i rulltrapporna i Stockholms tunnelbana.

Smaka på Sverige
Minimarknaderna Smaka på Från Sverige, som hade premiär under Från Sverige-veckorna 2023, dubblas i år. Totalt medverkar 12 företag som bjuder på smakprover av utvalda Från Sverige-märkta varor. Marknaderna hålls i åtta butiker i Stockholm, Uppsala, Norrtälje och Västerås.

Företagen som medverkar under Smaka på Från Sverige är Ello i Lammhult, Fazer Bageri, Fazer Unibake, Gäsene Mejeri, Guldhaven. Lantmännen Cerealia, Lantmännen Unibake, Leksands Knäckebröd, Maten é klar, Scan Sverige, SIA Glass och Stensåkra.

Som alltid är det full aktivitet i Från Sveriges sociala medier med inspiration kring svenska mervärden, samarbeten, tävlingar och aktuella ämnen på Instagram, Facebook, TikTok och LinkedIn.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland