Stark utveckling för Från Sverige-märkt

PUBLICERAD: 23 augusti 2024
UPPDATERAD: 23 augusti
– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning. Foto: Pressbild

Från Sverige-märkta produkter har en stark utveckling i både värde och antal. Det visar nya försäljningssiffror från NielsenIQ.

Idag är cirka 12 000 produkter godkända för Från Sverige-märkning. Nu visar försäljningsutvecklingen för det första halvåret 2024 att produkter med märkningen växer snabbare i både värde och antal än de som inte är märkta (i de kategorier som har Från Sverige-märkta produkter).

I värde är ökningen för Från Sverige-märkta produkter +4,4 procent, jämfört med +2 procent för omärkta, i antal ökar försäljningen av märkta produkter med 4,5 procent, medan försäljningen av omärkta minskar med 0,1 procent .

– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige används idag av cirka 230 företag

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt