Stark utveckling för Från Sverige-märkt

PUBLICERAD: 23 augusti 2024
UPPDATERAD: 23 augusti
– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning. Foto: Pressbild

Från Sverige-märkta produkter har en stark utveckling i både värde och antal. Det visar nya försäljningssiffror från NielsenIQ.

Idag är cirka 12 000 produkter godkända för Från Sverige-märkning. Nu visar försäljningsutvecklingen för det första halvåret 2024 att produkter med märkningen växer snabbare i både värde och antal än de som inte är märkta (i de kategorier som har Från Sverige-märkta produkter).

I värde är ökningen för Från Sverige-märkta produkter +4,4 procent, jämfört med +2 procent för omärkta, i antal ökar försäljningen av märkta produkter med 4,5 procent, medan försäljningen av omärkta minskar med 0,1 procent .

– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige används idag av cirka 230 företag

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland