
Från Sverige-märkta produkter har en stark utveckling i både värde och antal. Det visar nya försäljningssiffror från NielsenIQ.
Idag är cirka 12 000 produkter godkända för Från Sverige-märkning. Nu visar försäljningsutvecklingen för det första halvåret 2024 att produkter med märkningen växer snabbare i både värde och antal än de som inte är märkta (i de kategorier som har Från Sverige-märkta produkter).
I värde är ökningen för Från Sverige-märkta produkter +4,4 procent, jämfört med +2 procent för omärkta, i antal ökar försäljningen av märkta produkter med 4,5 procent, medan försäljningen av omärkta minskar med 0,1 procent .
– Det är fantastisk att Från Sverige–märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning.
Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige används idag av cirka 230 företag