Här är finalisterna i Årets Dagligvara 2024

PUBLICERAD: 21 augusti 2024
UPPDATERAD: 21 augusti
De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar. Foto: Pressbild

Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar är de tre nominerade produkter i Årets Dagligvara 2024. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Tidigare år har finalisterna ofta haft en tydlig gemensam trend, men i år står var och en av de nominerade produkterna för var sin trend.

– Att förändra ett kundbeteende, att flytta en konsument till en ny produkt i butikshyllan, kräver mycket. Och ännu mer i tider då konsumenterna har en mer ansträngd ekonomi. Men det är precis vad bra innovationer gör, de ser till att det händer. Därför spelar detta pris en viktig roll och det är en viktig signal till de leverantörer som vågar satsa, säger Karin Brynell, juryns ordförande och vd på Svensk Dagligvaruhandel.

För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2022. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och nya konsumentbehov. Dessutom noteras om det finns tydliga sorteringsanvisningar för förpackningen för att bidra till högre återvinning.

Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 9 oktober i samband med DLF:s Höstmöte.

Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln och NielsenIQ samt i år dessutom av en student från Handelshögskolan i Stockholm. Priset har delats ut sedan 2006.

Läs mer om de nominerade produkterna, priset, kriterier och juryn här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312