Ny rapport om svenskarnas matvanor

PUBLICERAD: 31 maj 2024
UPPDATERAD: 30 maj
Matkasseföretaget HelloFreshs rapport Sverige till bords 2024 innehåller årets trender och spaningar kring svenskarnas matvanor.

Hälften av svenskarna tänker mer på matkostnader än tidigare, uppfattningen om det svenska köket förändras och nyfikenheten på koreansk mat ökar. Det är några av resultaten i rapporten ”Sverige till bords 2024” från matkasseföretaget HelloFresh.

Enligt rapporten, som baseras på en Sifo-undersökning och statistik från HelloFreshs egen databas, tänker varannan svensk idag mer på kostnader och budget när det gäller matinköp än för ett år sedan. 4 av 10 handlar därför billigare mat än tidigare, äter mindre kött (21%) och färska grönsaker (14%) samt äter mer baljväxter (11%). Däremot uppger endast sex procent att de äter mer halvfabrikat än tidigare.

Nästan 9 av 10 lagar mat ur det svenska köket varje månad. Köttbullar med gräddsås är den rätt som flest anser ingår i det svenska köket. Även ärtsoppa med pannkakor, falukorv i ugn och raggmunk hamnar högt upp. Dessa rätter äts dock sällan, i stället äter svenskarna maträtter som spaghetti och köttfärssås (67%), hamburgare (40%) och tacos (40%).

I den yngre generationen (18-25 år) anser drygt 1 av 4 att tacos är en svensk maträtt. Här är det också fler som lyfter fram pizza (15%) och kebab (12%) som del av det svenska köket.

Enhandsmat
Enligt måltidsforskaren Richard Tellström är en ny trend att alltmer vardagsmat äts med endast en hand, som fyllda tacoskal och bao buns, eller att maten är sönderskuren redan i matlagningen och äts med endast gaffel eller sked.

– Enhandsfattningen gör den andra handen fri för mobilen. När kunnandet att äta med kniv och gaffel minskar hos framför allt yngre, kommer också maträtter som bygger på att man sätter ihop en tugga av olika saker att minska. Det svenska kökets fyrdelade rätter som bygger på principen kött, sås, potatis och grönsaker är därför gradvis på väg u.

Italienskt i topp
Det italienska köket står högt i kurs bland svenskarna. Hela 55 procent lagar italiensk mat hemma varje månad, och i fjol beställde svenska kunder nästan en miljon pastarecept via HelloFresh.

Dessa kök är svenskarna mest nyfikna på att laga eller äta under 2024:
1. Italienskt
2. Svenskt
3. Koreanskt
4. Japanskt
5. Grekiskt
6. Thailändskt

– Dagens tidsanda präglas av oförutsägbarhet, och den känslan betyder fokus på tradition, igenkännliga rätter och gärna till det som ger en fyllig munkänsla – fett och kolhydratrikt. 1990-talstrenden med det italienska köket får en nytändning, så även det krämiga thaiköket. Pandemitrenden med hemmajobb verkar ha givit en varaktig effekt på mindre lunchkrogsätande och fler matlådor som skapas ur mer hemmamatlagande. För de många svenskar med ett matlagnings- och träningsintresse är hemmamaten också ett sätt att hålla kolla på ett hälsosamt ätande, säger Richard Tellström.

TikTok som kokbok
Idag har 28 procent av svenskarna matlagning som ett intresse och 47 procent testar nya recept för första gången minst en gång i månaden. För att hitta inspiration är det vanligast att googla, få tips från vänner och familj eller använda sig av kokböcker och matprogram på tv. Däremot är det bara 1 procent som använder AI-tjänster som ChatGPT för att hitta nya maträtter. I Generation Z (18-29 år) är det vanligare att följa matinfluencers och använda TikTok som källa till nya recept.

– Den nya påverkaren av vår egen individuella matkultur är appen i mobiltelefonen. Det är i de sociala medierna som vi upptäcker vad våra matförebilder väljer att äta. Utifrån dem skapas det samtal mellan oss om nya matvanor och ibland får de oss att byta matstil och växla över till något nytt. Svenskarnas matval utmärks av en snabb omväxling mellan nya och gamla kök, dieter och matvanor. Det är lust och känslor som är matens viktigaste drivkrafter, säger Richard Tellström.

Fler insikter om svenskarnas matvanor:
• 1 av 5 äter en växtbaserad kost.
• Bowls har etablerat sig på middagsborden.
• Rotfrukter, viltkött och mejeriprodukter är de vanligaste svaren på frågan om vad som definierar det svenska köket.
• 26% lagar fusion (en mix av minst två olika kök) hemma varje månad.
• Smashed Potato, Fetaostpasta och Tortilla Wrap är de ”virala” recept som flest svenskar har testat att laga.

Undersökningen har genomförts av Verian, tidigare Kantar Public, på uppdrag av HelloFresh och bygger på 1 005 intervjuer med den svenska allmänheten 18-84 år, 16-24 april 2024.

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd