Norrmejeriers produktion i Umeå åter i gång

PUBLICERAD: 22 april 2024
UPPDATERAD: 22 april
Norrmejerier uppmanar konsumenterna att stötta de norrländska bönderna genom att välja mer norrländska mejeriprodukter. Foto: Pressbild

Norrmejerier har återupptagit produktionen vid mejeriet i Umeå efter cyberangreppet i förra veckan, som ledde till att hela verksamheten fick stängas ner. Sedan i lördags finns heller inget behov av att skicka mjölk till andra mejerier.

Avbrottet i förra veckan har medfört att majoriteten av mjölken har transporterats till Norrmejeriers övriga produktionsanläggningar i Luleå och Burträsk för förädling. Därtill har andra mjölkproducenter som Falköpings mejeri och Arla tagit emot Norrmejeriers mjölk i sina mejerier. Det har medfört att majoriteten av mjölken har kunnat användas men att vissa brister i mejerihyllan kan förekomma då ett flertal produkter enbart produceras vid anläggningen i Umeå.

– Det är först när man ställs inför denna typ av kris som man verkligen inser hur känslig vår verksamhet är och vilka konsekvenser den här typen av angrepp får. Våra bönders mjölkkor kan inte sluta mjölkas för att vi plötsligt inte kan ta emot mjölken. Därför påverkas så många led, säger Gerhard Bley, vd för Norrmejerier.

Förändringar i produktionen kan innebära brister av vissa produkter i hyllan till förmån för produkter från anläggningarna i Burträsk och Luleå. Exempel kan vara fil i stället för yoghurt, mjölk i enlitersförpackningar i stället för 1,75-liters eller brist på populära produkter som Verum och Fjällfil.

– Som mjölkbonde och styrelseordförande för Norrmejerier vill jag uppmana våra konsumenter att göra aktiva val som stöttar oss norrländska bönder vid mejeridisken. Det handlar främst om att välja norrländska mejeriprodukter i en större utsträckning. Varje enskilt köp stöttar oss mjölkbönder i denna kris, säger Göran Olofsson, mjölkbonde och styrelseordförande i Norrmejerier.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312