Premiär för årets första frilandsodlade färskpotatis

PUBLICERAD: 30 april 2024
UPPDATERAD: 30 april
Coop har startat en skattjakt efter årets första svenska färskpotatis. 26 butiker har fått en påse vardera på cirka 300 gram. Foto: Coop Sverige

Den första färskpotatisen grävdes upp på Bjärehalvön den 29 april i samband med Svensk Potatis årliga event. Odlarna och Svensk Potatis skänkte potatisen till Ica, Coop, Axfood, CityGross, Lidl och Martin & Servera, som fick 10 kilo vardera att använda till aktiviteter som genererar pengar till välgörenhet.

Trots årets kyla har potatisen vuxit till sig. Premiärplockningen den 29 april blev en stor potatisfest, när odlare, dagligvarukedjorna, press och branschfolk samlades ute på potatisfälten i Mäsinge Strand på Bjäre.

– Väldigt roligt att se att så många är här för att hylla en jättefin råvara och alla våra svenska potatisodlare. Det firar vi med att skänka 10 kilo svenska primörer till Ica, Coop, Axfood, Lidl, Citygross och Martin & Servera, där vi nu får se vad de hittar på för att på ett inspirerande sätt uppmärksamma svensk färskpotatis, säger AnnaKarin Hamilton, som är vd på Svensk Potatis.

Coop har delat upp de tio kilona färskpotatis i påsar på cirka 300 gram, som har skickats ut till kedjans 26 konsumentföreningar. Påsarna har placerats ut i 26 Coop-butiker från Coop Norrbotten i norr till Coop Syd i Skåne.

Nu bjuds Coops kunder in till en skattjakt, där det gäller att få tag på de åtråvärda primörerna.

– Håll utkik nästa gång du besöker din Coop-butik. Kanske är det just din butik som en av de 26 påsarna gömts i. Om man handlar i någon av våra mindre föreningar ökar så klart oddsen att färskpotatisen nått just den butiken, säger Elise Andersson, inköps- och sortimentsansvarig för frukt och grönt på Coop Sverige.

– Ett förslag är så klart att bege sig direkt till där potatisen normalt förvaras, men jag vet att aktuella butiker har satt upp ledtrådar för dem som deltar i skattjakten. Först till kvarn gäller – så varmt lycka till.

98 procent av svenska hushåll äter potatis, enligt Potatisrapporten 2023 som har tagits fram av Svensk Potatis. Organisationen märker av ett ökat intresse för potatis och många vill testa nya potatissorter och tillagningssätt. 18 procent anger att de kommer äta mer potatis framöver.

Potatisrapporten 2023 kan laddas ner här

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla

Läs vidare

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

Handeln tar gemensam ställning för Ukraina

Svensk Handel presenterar det gemensamma initiativet ”Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina”.
ae23b316f250d592_org

Ny partner i FullkornsFrämjandet

Pågen är ny partner i FullkornsFrämjandet, som vill öka kunskapen om och göra det enkelt för fler att äta fullkorn.
Hemma_Grahamsbrod (1)