Svenskt lösgodis gör internationell succé

PUBLICERAD: 2 maj 2024
UPPDATERAD: 3 maj
Bubs godis är gelatinfritt och veganskt. Det är framför allt skallarna och ovalerna som har blivit företagets signum. Foto: Pressbild

Internettrenden ”Swedish candy” har gjort internationell succé. Runt om i hela världen, men framför allt i USA och Australien, provar nya konsumenter hallonlakritsskallar och fruktiga ovaler från Bubs. Den höga efterfrågan gör att Orkla Confectionery & Snacks nu gör en första investering på 20 miljoner kronor i Bubs godisfabrik i Jönköping

Lösgodis har varit ett svenskt fenomen sedan 1980-talet, då Livsmedelsverket började tillåta självplock för kunder. Idag äts ungefär 15 kilo godis per person och år i Sverige. Efter dippen under pandemin är lösgodisförsäljning nästan tillbaka på samma nivåer som tidigare.

Nu har det svenska lösgodiset dessutom fått en internationell arena tack vare internetfenomenet ”Swedish candy” som har slagit stort på TikTok och Instagram.

– Vi märker av den internationella trenden genom allt fler internationella besökare på hemsidan, följare i sociala medier och många nya förfrågningar från internationella grossister. Det är otroligt roligt att se folks förundran och entusiasm när de tar de första tuggorna på en svensk döskalle, oval eller blixt, säger Niclas Arnelin, affärsområdeschef för konfektyr på Orkla Confectionery & Snacks Sverige och tidigare vd på Bubs.

Bubs har tillverkat godis i Jönköping sedan 1992. 2022 köpte Orkla Confectionery & Snacks Sverige det familjegrundade godisföretaget som förra året hade en tillväxt på 48 procent.

Den höga efterfrågan gör att Orkla Confectionery & Snacks nu investerar 20 miljoner kronor för att öka kapaciteten i godisfabriken i sommar. Det är den initiala delen av en större utbyggnadsplan och den första investeringen kommer att innebära en kapacitetsökning på cirka 20 procent.

– I första hand bygger vi ut för att ta hand om alla godisälskare och kunder här i Sverige. Men när vi nu ökar kapaciteten, både på kort sikt och i kombination med våra planer på längre sikt, så hoppas vi även kunna nå en mer internationell marknad. I dagsläget går ungefär 25 procent av vår produktion på export, framför allt till våra nordiska grannländer, säger Niclas Arnelin.

Läs vidare

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd