Ny rapport: Större kaka men mindre bit

PUBLICERAD: 18 april 2024
UPPDATERAD: 18 april
Svensk Dagligvaruhandels rapport Fakta om mat – Större kaka men mindre bit fokuserar på livsmedelskonsumtionen och hur den har förändrats över tid.

Trots en kraftigt ökad köpkraft, lägger svenska hushåll en allt mindre andel av inkomsten på livsmedel. Idag står livsmedelsutgifterna bara för cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en ny rapport som har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandel. 

Den ökade köpkraften hos svenska hushåll har över tid inneburit en ökad konsumtion. Samtidigt har andelen som spenderas på livsmedel och alkoholfria drycker minskat rejält.

I början av 1900-talet uppgick livsmedelsutgifterna för ett svenskt genomsnittshushåll till 44 procent av de totala inkomsterna. Samma siffra år 1952 var 33 procent. Idag står livsmedelsutgifterna bara för cirka 13 procent av hushållens totala utgifter.

Internationellt syns liknande tendenser som i Sverige. De flesta jämförbara europeiska länder har precis som Sverige upplevt långsiktig ekonomisk tillväxt och därmed större disponibla inkomster, medan en allt lägre andel läggs på livsmedel.

– Om vi hade lagt lika stor andel på livsmedel i dag som vi gjorde i början av 1900-talet hade hushållens utgifter för mat varit cirka 16 000 kronor per månad. I stället köper hushåll idag livsmedel för ungefär 4 600 kronor per månad och har i stället ökat sin konsumtion av andra varor, där den enskilt största delen går till boende. Men trots att dagligvaruhandeln idag tar en mindre andel av hushållens totala konsumtion är det viktigt att förstå att totalkonsumtionen har vuxit så pass mycket att livsmedelsbranschen också växer, säger Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel.

Den största andelen av den disponibla inkomsten läggs i dag på boendet, som i snitt står för 24 procent av hushållens utgifter. Bland övriga stora kostnadsposter finns också rekreation och kultur, bland annat i form av datorer och böcker, som står för 12 procent. Transporter och fordon står för 12 procent och övriga varor och tjänster för 11 procent. Restauranger, caféer, hotell och annan övernattningsservice står för 7 procent. Den disponibla hushållsinkomsten har växt med cirka 70 procent mellan 1995 och 2022.

Rapportserien Fakta om maten skrivs på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och är ett samarbete mellan Fredrik Bergström och HUI Research.

Rapporten kan laddas ner på Svensk Dagligvaruhandels hemsida

Läs vidare

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Nytt kunskapscentrum för hållbar matproduktion i Alnarp

SLU och Sparbanken Skåne grundar tillsammans ett forsknings- och utbildningscentrum för primärproduktion vid SLU i Alnarp.
SLU och Sparbanken Skånes centrum för primärproduktion_Håkan

Saltrapporten ska hjälpa industrin att minska på saltet

Saltföretaget Salinity gör ett upprop till livsmedelsindustri och beslutsfattare att agera för en sänkning av mängden natrium via salt i maten.
Ur-rapporten-Framsida

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1