Ny rapport: Större kaka men mindre bit

PUBLICERAD: 18 april 2024
UPPDATERAD: 18 april
Svensk Dagligvaruhandels rapport Fakta om mat – Större kaka men mindre bit fokuserar på livsmedelskonsumtionen och hur den har förändrats över tid.

Trots en kraftigt ökad köpkraft, lägger svenska hushåll en allt mindre andel av inkomsten på livsmedel. Idag står livsmedelsutgifterna bara för cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en ny rapport som har tagits fram av Svensk Dagligvaruhandel. 

Den ökade köpkraften hos svenska hushåll har över tid inneburit en ökad konsumtion. Samtidigt har andelen som spenderas på livsmedel och alkoholfria drycker minskat rejält.

I början av 1900-talet uppgick livsmedelsutgifterna för ett svenskt genomsnittshushåll till 44 procent av de totala inkomsterna. Samma siffra år 1952 var 33 procent. Idag står livsmedelsutgifterna bara för cirka 13 procent av hushållens totala utgifter.

Internationellt syns liknande tendenser som i Sverige. De flesta jämförbara europeiska länder har precis som Sverige upplevt långsiktig ekonomisk tillväxt och därmed större disponibla inkomster, medan en allt lägre andel läggs på livsmedel.

– Om vi hade lagt lika stor andel på livsmedel i dag som vi gjorde i början av 1900-talet hade hushållens utgifter för mat varit cirka 16 000 kronor per månad. I stället köper hushåll idag livsmedel för ungefär 4 600 kronor per månad och har i stället ökat sin konsumtion av andra varor, där den enskilt största delen går till boende. Men trots att dagligvaruhandeln idag tar en mindre andel av hushållens totala konsumtion är det viktigt att förstå att totalkonsumtionen har vuxit så pass mycket att livsmedelsbranschen också växer, säger Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel.

Den största andelen av den disponibla inkomsten läggs i dag på boendet, som i snitt står för 24 procent av hushållens utgifter. Bland övriga stora kostnadsposter finns också rekreation och kultur, bland annat i form av datorer och böcker, som står för 12 procent. Transporter och fordon står för 12 procent och övriga varor och tjänster för 11 procent. Restauranger, caféer, hotell och annan övernattningsservice står för 7 procent. Den disponibla hushållsinkomsten har växt med cirka 70 procent mellan 1995 och 2022.

Rapportserien Fakta om maten skrivs på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel och är ett samarbete mellan Fredrik Bergström och HUI Research.

Rapporten kan laddas ner på Svensk Dagligvaruhandels hemsida

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland