Lidl och Ätbart växlar upp arbetet med matsvinn

PUBLICERAD: 29 april 2024
UPPDATERAD: 29 april
Under 2023 lyckades Lidl rädda 6,6 miljoner kilo mat från att bli matsvinn genom en kombination av donationer och ”Ta vara på”. Det är en ökning med 130 000 kilo jämfört med föregående år. Foto: Pressbild

Lidl inleder ett samarbete med den ideella föreningen Ätbart för att minska matsvinnet och bistå människor i socioekonomisk utsatthet.

Samarbetet med Ätbart är en del av Lids långsiktiga arbete för att ta hand om mat som fortfarande går att äta. Målet är att halvera matsvinnet i den egna verksamheten mellan 2017 och 2025. Distributionen av mat från fler butiker möjliggörs nu tack vare Svenska matbanksnätverket, där uppgifter om drygt 220 matbanker finns samlade. Under våren inleds ett arbete för att matcha dem med Lidl-butiker runtom i landet.

– Nu växlar vi upp vårt arbete tillsammans med Ätbart för att kunna omfördela mat från fler butiker till matbanker runt om i landet. Målet är att involvera alla Lidls 205 butiker, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Sedan 2016 har Lidl donerat livsmedel från 110 butiker till hjälporganisationer i de tre storstadsregionerna.

– Vi på Ätbart är glada över att kunna bidra till en effektiv och schysst samverkan mellan livsmedelsbutiker och ideella organisationer. Vi kan inte acceptera att fullgoda livsmedel kasseras, samtidigt som det blir allt dyrare för både utsatta individer och organisationer som bistår människor med matstöd att köpa livsmedel. Samarbetet med Lidl är ett sätt att stävja det stora resursslöseri som matsvinn faktiskt innebär, säger Li Kristjansdottir, projektledare på Ätbart.

Ätbart är en ideell förening med syfte att minska matsvinnet och matfattigdomen i Sverige. Målet är att minska Sveriges matsvinn med 50 procent innan år 2030. Ätbart driver Svenska matbanksnätverket och stöttar matbanker med utbildningsmaterial och råd, säkerställer att matbankerna har tillgång till rätt information rörande livsmedelshantering, känner till sina rättigheter och är registrerade hos relevanta tillsynsmyndigheter.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312