Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör 2024

PUBLICERAD: 26 april 2024
UPPDATERAD: 26 april
Från vänster: Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, Christian Nilsson, vd Blekinge Skorpan AB och Peter Kullgren, landsbygdsminister. Foto: Pressbild

Sedan 2022 har Blekinge Skorpan AB ökat sin export med 115 procent. För sina exportframgångar belönas Sölvesborgsföretaget med priset Årets Livsmedelsexportör, som delades ut av landsbygdsminister Peter Kullgren på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen den 25 april.

Blekinge Skorpan AB är den 25:e vinnaren av priset som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”.

Bakom priset står Livsmedelsföretagen och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

– Syftet med priset är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export. För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamheten, tillväxten och potentialen. Flera tidigare vinnare av priset är stora företag, men Blekinge Skorpan visar hur även mindre producenter kan lyckas med exporten. Det är extra roligt att ge priset till en lokalt förankrad producent som bidrar till att bevara, sprida och förfina traditionellt svenska smaker, säger Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen.

Motiveringen lästes upp av landsbygdsminister Peter Kullgren:

”Årets Livsmedelsexportör 2024 är sedan länge en av Nordens främsta tillverkare i sin kategori. Idag fokuserar företaget inte bara på att bevara ett lika klassiskt som oumbärligt tillbehör i den svenska fikatraditionen, utan också på att sprida det världen över. Genom en imponerande satsning har årets vinnare ökat sin export med 115 procent sedan 2022 och kan därmed stoltsera med en rekorderlig exportandel på 30 procent.

Företagets produkter är djupt rotade i svensk kultur och historia, tillverkade med kärlek och omsorg enligt svensk hantverkstradition, där kvalitet och smak är högsta prioritet. För att främja både miljön och det svenska jordbruket använder företaget lokala och hållbara ingredienser. Resultatet av denna omsorg och medvetenhet är en genuin och högkvalitativ smakupplevelse som lockar konsumenter såväl på hemmaplan som utomlands.

Genom sin ambitiösa exportsatsning har årets vinnare stärkt sin position som en ledande internationell aktör och samtidigt återupprättat och vitaliserat produktionen av denna månghundraåriga svenska produkt. Allt tyder på att företagets exportframgångar kommer att fortsätta, liksom deras viktiga bidrag till att sprida vår älskade fikakultur till nya marknader.

Det är med stor respekt och beundran för deras enastående förmåga att sprida traditionella svenska smaker ut i världen som jag nu kan avslöja att Årets Livsmedelsexportör 2024 är Sölvesborgs stolthet Blekinge Skorpan AB!”

Blekinge Skorpan AB startade sin storskaliga produktion av skorpor 1967, mest känd under namnet Svängstaskorpan, som än idag lever kvar som ett av deras varumärken. Idag är företaget Nordens ledande producent av skorpor med produktion av såväl egna varumärken som märkesvaror åt större grossister. Blekinge Skorpan sysselsätter 16 personer i Sölvesborg.

Senaste nytt

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Arvid Nordquist hyllar biologisk mångfald

Arvid Nordquists Sommarkaffe 2025 är en hyllning till Rainforest Alliances arbete för hållbar odling och biologisk mångfald.
ARVI_005_Sommarkaffe_700x350px

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Läs vidare

Ny forskning om åkerböna

Hannah Ohm vid SLU har kartlagt genetiken bakom viktiga egenskaper hos åkerbönan och lagt grunden för förädling av nya nordiska sorter.
åkerbönor

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen