Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör 2024

PUBLICERAD: 26 april 2024
UPPDATERAD: 26 april
Från vänster: Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, Christian Nilsson, vd Blekinge Skorpan AB och Peter Kullgren, landsbygdsminister. Foto: Pressbild

Sedan 2022 har Blekinge Skorpan AB ökat sin export med 115 procent. För sina exportframgångar belönas Sölvesborgsföretaget med priset Årets Livsmedelsexportör, som delades ut av landsbygdsminister Peter Kullgren på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen den 25 april.

Blekinge Skorpan AB är den 25:e vinnaren av priset som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”.

Bakom priset står Livsmedelsföretagen och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

– Syftet med priset är att hylla duktiga exportörer och inspirera andra företag till att satsa på export. För många svenska livsmedelsproducenter är det i exporten som man kan hitta lönsamheten, tillväxten och potentialen. Flera tidigare vinnare av priset är stora företag, men Blekinge Skorpan visar hur även mindre producenter kan lyckas med exporten. Det är extra roligt att ge priset till en lokalt förankrad producent som bidrar till att bevara, sprida och förfina traditionellt svenska smaker, säger Björn Hellman, vd i Livsmedelsföretagen.

Motiveringen lästes upp av landsbygdsminister Peter Kullgren:

”Årets Livsmedelsexportör 2024 är sedan länge en av Nordens främsta tillverkare i sin kategori. Idag fokuserar företaget inte bara på att bevara ett lika klassiskt som oumbärligt tillbehör i den svenska fikatraditionen, utan också på att sprida det världen över. Genom en imponerande satsning har årets vinnare ökat sin export med 115 procent sedan 2022 och kan därmed stoltsera med en rekorderlig exportandel på 30 procent.

Företagets produkter är djupt rotade i svensk kultur och historia, tillverkade med kärlek och omsorg enligt svensk hantverkstradition, där kvalitet och smak är högsta prioritet. För att främja både miljön och det svenska jordbruket använder företaget lokala och hållbara ingredienser. Resultatet av denna omsorg och medvetenhet är en genuin och högkvalitativ smakupplevelse som lockar konsumenter såväl på hemmaplan som utomlands.

Genom sin ambitiösa exportsatsning har årets vinnare stärkt sin position som en ledande internationell aktör och samtidigt återupprättat och vitaliserat produktionen av denna månghundraåriga svenska produkt. Allt tyder på att företagets exportframgångar kommer att fortsätta, liksom deras viktiga bidrag till att sprida vår älskade fikakultur till nya marknader.

Det är med stor respekt och beundran för deras enastående förmåga att sprida traditionella svenska smaker ut i världen som jag nu kan avslöja att Årets Livsmedelsexportör 2024 är Sölvesborgs stolthet Blekinge Skorpan AB!”

Blekinge Skorpan AB startade sin storskaliga produktion av skorpor 1967, mest känd under namnet Svängstaskorpan, som än idag lever kvar som ett av deras varumärken. Idag är företaget Nordens ledande producent av skorpor med produktion av såväl egna varumärken som märkesvaror åt större grossister. Blekinge Skorpan sysselsätter 16 personer i Sölvesborg.

Läs vidare

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta