Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

PUBLICERAD: 17 april 2024
UPPDATERAD: 17 april
Simone Margulies tillträder som vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti. Foto: Fond & Fond

Simone Margulies, som är nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood. Hon efterträder Klas Balkow med start den 15 augusti 2024

Simone Margulies har arbetat inom Axfoodkoncernen i olika roller i åtta år och är medlem av Axfoods koncernledning sedan fyra år. Hon är idag vd för Hemköpskedjan AB, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och var dessförinnan vice vd för Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab. Totalt har Simone Margulies över 18 års erfarenhet inom dagligvarubranschen.

– Efter en omfattande rekryteringsprocess är jag mycket glad över att kunna berätta att Simone Margulies är den som tar över rollen som vd och koncernchef för Axfood. Simone är en passionerad och engagerad ledare och har ett starkt kommersiellt driv med medarbetare, kunder och affären i fokus. Hon har en lång och bred erfarenhet från dagligvaruhandeln och känner Axfood väl efter sina åtta år inom koncernen, och hon är helt rätt person att tillsammans med teamet fortsätta utveckla Axfood in i framtiden, säger Axfoods styrelseordförande Thomas Ekman.

Axfoods nuvarande vd och koncernchef Klas Balkow kommer att finnas tillgänglig till utgången av 2024. Rekryteringen av en ny vd för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

– Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tar mig an rollen som Axfoods vd och koncernchef. Det finns en enorm kapacitet inom hela Axfoodkoncernen, där min roll blir att skapa förutsättningar för organisationen att fortsätta utveckla affären och leverera på de stora utvecklingsprogram som vi genomför. Det ska bli fantastiskt roligt att få vara med och skriva nästa kapitel i Axfoods historia, säger Simone Margulies.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland