Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

PUBLICERAD: 17 april 2024
UPPDATERAD: 17 april
Simone Margulies tillträder som vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti. Foto: Fond & Fond

Simone Margulies, som är nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood. Hon efterträder Klas Balkow med start den 15 augusti 2024

Simone Margulies har arbetat inom Axfoodkoncernen i olika roller i åtta år och är medlem av Axfoods koncernledning sedan fyra år. Hon är idag vd för Hemköpskedjan AB, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och var dessförinnan vice vd för Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab. Totalt har Simone Margulies över 18 års erfarenhet inom dagligvarubranschen.

– Efter en omfattande rekryteringsprocess är jag mycket glad över att kunna berätta att Simone Margulies är den som tar över rollen som vd och koncernchef för Axfood. Simone är en passionerad och engagerad ledare och har ett starkt kommersiellt driv med medarbetare, kunder och affären i fokus. Hon har en lång och bred erfarenhet från dagligvaruhandeln och känner Axfood väl efter sina åtta år inom koncernen, och hon är helt rätt person att tillsammans med teamet fortsätta utveckla Axfood in i framtiden, säger Axfoods styrelseordförande Thomas Ekman.

Axfoods nuvarande vd och koncernchef Klas Balkow kommer att finnas tillgänglig till utgången av 2024. Rekryteringen av en ny vd för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

– Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tar mig an rollen som Axfoods vd och koncernchef. Det finns en enorm kapacitet inom hela Axfoodkoncernen, där min roll blir att skapa förutsättningar för organisationen att fortsätta utveckla affären och leverera på de stora utvecklingsprogram som vi genomför. Det ska bli fantastiskt roligt att få vara med och skriva nästa kapitel i Axfoods historia, säger Simone Margulies.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312