Lantmännen fortsätter att investera i spannmålsexporten

PUBLICERAD: 12 april 2024
UPPDATERAD: 15 april
Invigning av hamnanläggningen på Djurön. Foto: Jacob Johansson

Lantmännen har investerat cirka 100 miljoner i hamnanläggningen för spannmålsexport på Djurön utanför Norrköping. Med en ny båtlastare på plats i direkt anslutning till spannmålsanläggningen kan exporten återupptas i en av landets viktigaste exporthamnar.

Lantmännens spannmålsanläggning på Djurön utanför Norrköpin har funnits på platsen sedan 1978. Den består av 20 silos med 3 torkar och har en lagringskapacitet på 250 000 ton spannmål.

Investeringen om cirka 100 miljoner kronor har huvudsakligen använts till att uppföra en ny båtlastare och hytt intill anläggningens silofastigheter. Anläggningen är dimensionerad för att möta behovet hos lantbrukarna i regionen både idag och i framtiden och kommer att kunna lasta fartyg med upp till 60 000 ton – vilket är den största storleken på fartyg som kan tas emot vid Lantmännens hamnanläggningar.

– Att våra medlemmar, aktiva svenska lantbrukare, ska få avsättning för den spannmål de levererar är en del av vårt huvuduppdrag och det är därför mycket glädjande att få inviga den nya båtlastaren och ta upp exportflödena vid anläggningen igen. Det skapar goda möjligheter för svenska lantbrukare och för Lantmännen att kunna lasta fartyg av den här storleken, säger Elisabeth Ringdahl, chef för division Lantbruk på Lantmännen.

I februari startade byggnationen av Lantmännens nya spannmålsanläggning i Uddevalla och ytterligare satsningar planeras i Västerås, Köping och Hargshamn. Sammantaget är det investeringar på över en miljard svenska kronor som, genom bland annat ökad kapacitet och förbättrade exportmöjligheter, ska bidra till tillväxt och ökad lönsamhet för svenska lantbrukare.

– Fortsatta satsningar på en väl fungerande infrastruktur för spannmål är viktiga för att öka tillväxten och lönsamheten i svenskt lantbruk. Anläggningens omfattande lagringskapacitet och exportmöjligheter bidrar också till Sveriges livsmedelsberedskap. Vid nationella kriser eller internationella störningar kan exportflöden vändas inåt och på så sätt bidra till den svenska beredskapen, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef på Lantmännen.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål